- Hlavní strana
- Konference 2009
- Pozvánka
- Přihláška na konferenci
- Seznam účastníků
- Témata konference
- Důležité termíny
- Forma příspěvku
- Program konference
- Programový výbor
- Organizační výbor
- Přednášející pro plenární jednání
- Ubytování
- Mapa ubytování v Hradci Králové
- Údaje pro platbu konferenčního poplatku
- Pozvánka Kognice 2009
- Kontakt
- Přihláška na konferenci 2009
- Výkladový slovník
- Databáze zdrojů a informací
- Diskusní fórum
Vítejte! Dnes je Neděle 24. listopadu 2024 - Svátek má Emílie, zítra Kateřina
Výkladový slovník
C-soustava (angl. C system)
předpoklad, že ve velkém mozku jsou soustředěny všechny psychické procesy a regulace všech životně důležitých funkcí organismu. Viz též biologický naturalismus, funkční zobrazování mozku, lidský mozek, nervový systém.
centrální nervová soustava (CNS; angl. central nervous system CNS)
viz nervová soustava
cestovatel (angl. traveler, traveller, globetrotter)
účastník cestovního ruchu, který cestuje se silnou motivací objevovat, poznávat, procítit, prožít. Lze jej zařadit do psychografické skupiny alocentrika (PÁSKOVÁ – ZELENKA 2002).
citlivost, podnětová
viz podnětová citlivost
CM (zkr. z angl. connectionist model)
konekcionistické modely, založené na umělých neuronových sítích jako reprezentaci pro procesy myšlení. Viz též CRUM, CRUMBS, konekcionismus, mentální reprezentace.
CMs (zkr. z angl. Cognitive Maps)
viz kognitivní mapa
CNS
viz nervová soustava
CRUM (angl. Computational-Representational Understanding of Mind)
doslova překládáno (THAGARD 2001) jako komputačně-reprezentační uchopení mysli, přístupy pokoušející se počítačově modelovat lidské myšlení. Základními přístupy CRUM jsou modelování mentálních procesů, založenými na různých zjednodušených mentálních reprezentacích, jsou používání pravidel, pojmů, analogie, logiky, představ, neuronových sítí, jednotlivě nebo v jejich kombinaci, případně i se zvážením role osobnosti, životního prostředí, sociálních vazeb atd. Aspekty posuzování vhodnosti a aplikovatelnosti jednotlivých přístupů jsou výpočetní mohutnost, reprezentační mohutnost, psychologická přijatelnost, neurologická přijatelnost a praktická aplikovatelnost. Srovnej s rozšířeným pojetím CRUMBS. Viz též biologický naturalismus, fuzzy logika, komputacionalismus, simulace, teorie myšlení.
CRUMBS (angl. Computational-Representational Understanding of Mind, Biological-Social)
doslova přeloženo biologicko-sociální komputačně-reprezentační uchopení mysli. Přístupy pokoušející se počítačově modelovat lidské myšlení, v nichž jsou vedle mentálních reprezentací respektovány biologické prostředí člověka a jeho sociální vztahy jako výrazné determinanty lidského myšlení. Aspekty posuzování jednotlivých přístupů k modelování a reprezentacím jsou stejně jako v CRUM výpočetní mohutnost, reprezentační mohutnost, psychologická přijatelnost, neurologická přijatelnost a praktická aplikovatelnost. Pro kognitivní mapy a mentální mapy je CRUMBS mnohem vhodnějším východiskem, neboť lépe propojuje reálný a mentální svět, jimiž jsou oba typy map determinovány. Viz též biologický naturalismus, ekologická psychologie, fuzzy logika, komputacionalismus, logika, simulace, sociální psychologie, symbolická reprezentace, teorie myšlení, umělé vědomí.
CT
viz počítačová tomografie
CT, dynamické
viz dynamické CT
cyklus řešení problémů (angl. problem solving cycle)
řada kroků sloužících řešení problémů, které zahrnují identifikaci, definování a reprezentaci problému, formulování strategie, organizaci informací, rozdělení zdrojů, monitorování a zhodnocení (STERNBERG 2002). Viz též dobře strukturovaný problém, špatně strukturovaný problém.
čas, biologický
viz biologický čas
čas, chronologický
viz chronologický čas
čas, psychologický
viz psychologický čas
čas, reakční
viz reakční čas
časoprostorové stezky (angl. time-space paths)
znázornění křivek pohybu návštěvníka v prostoru a čase. Je jednou z možností podchycení časoprostorového chování (typického) návštěvníka v destinaci (autoři metody Hägerstrandt, Cooper). Charakter časoprostorových stezek může významně určovat mentální mapy, které si návštěvník destinace vytváří, a naopak předchozí mentální mapy návštěvníka z míst podobných navštívené destinaci mohou ovlivňovat časoprostorové stezky. Viz též behaviorální geografie.
část, rozhodovací (angl. inference engine)
viz expertní systém
čelní lalok (angl. frontal lobe)
viz frontální lalok
čidlo
smyslové viz smyslové čidlo