- Hlavní strana
- Konference 2009
- Pozvánka
- Přihláška na konferenci
- Seznam účastníků
- Témata konference
- Důležité termíny
- Forma příspěvku
- Program konference
- Programový výbor
- Organizační výbor
- Přednášející pro plenární jednání
- Ubytování
- Mapa ubytování v Hradci Králové
- Údaje pro platbu konferenčního poplatku
- Pozvánka Kognice 2009
- Kontakt
- Přihláška na konferenci 2009
- Výkladový slovník
- Databáze zdrojů a informací
- Diskusní fórum
Vítejte! Dnes je Pátek 22. listopadu 2024 - Svátek má Cecílie, zítra Klement
Výkladový slovník
vhledy výběrového kódování (angl. selective encoding insights)
kognitivní procesy mentální reprezentace, při nichž jsou relevantní informace odlišovány od irelevantních (STERNBERG 2002)
vhledy výběrového kombinování (angl. selective combination insights)
myšlenkové procesy zahrnující nové kombinování relevantních informací (STERNBERG 2002)
vhledy výběrového srovnávání (angl. selective comparison insights)
kognitivní procesy obsahující nové pochopení toho, jak mohou dosavadní poznatky souviset s novými informacemi (STERNBERG 2002)
virtuální realita (angl. virtual reality)
simulace reálného světa technickými prostředky, propojenými s výkonným počítačem (datová helma, datové rukavice, datový oblek, 3D kino). Virtuální realita je využívána v zábavních parcích, v medicíně, vojenství, architektuře, strojírenství, letectví atd. Čím více smyslů je zapojeno v rámci simulace reálného světa (zrak, čich, změny polohy těla, hmat, vibrace aj.), tím více se percepce blíží percepci reálného světa (podle PÁSKOVÁ – ZELENKA 2002).
vizuální iluze (angl. visual illusion, optical illusion)
též optická iluze; mentální deformace vizuální percepce, při níž jsou vizuální stimulace vnímány nekorektně. Příkladem jsou fata morgána , zdánlivě rozdílná velikost Měsíce v nadhlavníku a nízko nad obzorem, nesprávná interpretace délky stejných úseček obklopených vhodně zvolenými dalšími čarami atd. Viz též binokulární disparita, dvojznačný obraz, efekt rybího oka, fí jev, monokulární vodítka prostorové hloubky, percepce hloubky, smyslový klam, vizuální percepce prostoru, vliv kontextu.
vizuální percepce prostoru (angl. visuospatial perception)
jedna z kognitivních funkcí, která zajišťuje příjem a zpracování vizuálních informací o okolním světě. Součástí je rozpoznávání objektů v prostoru a vytváření vztahů mezi nimi. Viz též binokulární disparita, kognitivní mapa, monokulární vodítka prostorové hloubky, percepční mapa, orientace, percepční dovednost, prostorové učení, prostorová lokalizace, topografická paměť, zraková paměť, zrakově-prostorová inteligence.
vizuální znečištění (angl. visual pollution)
nežádoucí a necitlivá změna vzhledu městské nebo kulturní krajiny umístěním reklam, poutačů, stojanů, vývěsních cedulí, neónových světel apod. Může výrazně negativně ovlivňovat percepci návštěvníků destinace i rezidentů. Viz též vliv kontextu.
vjem (angl. perception)
též percept; propojení, asociace počitků, je ovlivněn vnitřními a vnějšími faktory, je základním předpokladem procesu poznávání. Podle (STERNBERG 2002) je vjem mentální reprezentací vnímaného podnětu. Předpokládá se, že vjemy jsou dostupné pro introspekci. Viz též nepřímá percepce, percepční prostředí, percepce, pocit, přímá percepce.
vjemové prostředí (angl. perceptual environment)
viz percepční prostředí
vlastnosti, dědičné (angl. inheritance properties)
viz dědičné vlastnosti
vliv kontextu (angl. contextual influence)
vliv okolí na vnímání určitého objektu, detailu, především při zrakovém vnímání tvarů. Často se uplatňuje při vizuální percepci, může způsobovat některé vizuální iluze. Viz též vizuální znečištění.
VNČ
viz vyšší nervová činnost
vnímání (angl. perception sensing)
viz percepce
vnímání hloubky (angl. depth perception)
viz percepce hloubky
vnímání, mimosmyslové
viz mimosmyslové vnímání
vnímání, podprahové
viz podprahové vnímání
vodítka prostorové hloubky, monokulární
viz monokulární vodítka prostorové hloubky
volné asociace (angl. free association)
metoda zkoumání podvědomí podle S. Freuda, kdy pacient/zkoumaná osoba volně bloudí během relaxace od jedné myšlenky ke druhé
vtištění (angl. imprinting)
vytvoření sociálního vztahu individua k určitému objektu nebo osobě během kritického období vývoje osobnosti, jedna z forem učení. Je zřejmě významné při vytváření kognitivních map domova, oblíbených míst, vlasti. Klíčovou fází vtiskování je zpravidla předškolní a raný školní věk. Viz též fixace, vývojová psychologie.
vůle, svobodná
viz svobodná vůle