Telegraf - elektronický časopis Fakulty informatiky a managementu UHK

Telegraf

čtrnáctideník ze života Fakulty informatiky a managementu
číslo 10/2003, vyšlo 01.10.2003

Začíná akademický rok 2003/2004

Se začátkem akademického roku 2003/2004 úzce souvisejí výsledky dvou významných akcí, které probíhaly v průběhu předchozího období.

Jedná se o studentské hodnocení výuky a přijímací řízení do prvního ročníku.
Výsledky ankety, ve které se studenti vyjadřovali k úrovni pedagogického procesu, využívají jednotliví hodnocení učitelé a vedoucí kateder pro další zlepšování úrovně výuky. Informaci o rozsahu tohoto šetření dává následující přehled.


Obsah ankety konané v průběhu akademického roku 2002/2003

Otázky číslo 1 až 6 (předmět):
  1. předmět byl vhodně zařazen do programu studia na FIM
  2. cíle předmětu byly jasně vyloženy
  3. zahrnoval přiměřené množství probrané látky
  4. byl dobře organizován a efektivně veden
  5. doporučená literatura byla dostupná a napomáhala při přípravě
  6. byly jasně vyloženy požadavky ke zkoušce a zápočtu


  7. Otázky číslo 7 až 13 (vyučující):

  8. vyučující byl na výuku dobře připraven
  9. podal přiměřené a srozumitelné množství informací
  10. účelně komunikoval se studenty a uměl se vcítit do jejich problémů
  11. dokázal vzbudit hlubší zájem o předmět
  12. vhodně organizoval práci ve studijních skupinách
  13. využíval moderních prostředků pro podporu výuky (aktivizace studentů, technické prostředky)
  14. výuka probíhala v souladu v uvedenými sylaby
Hodnocení:

1 – velmi nesouhlasím
2 – nesouhlasím
3 – souhlasím
4 – velmi souhlasím

Základní údaje o výsledcích a rozsahu ankety

Údaj   1995     1999     2003  
dotazovaných předmětů celkem 83 84 172
t.j. vyučujících celkem 54 76 131
celkový počet odevzdaných dotazníků 1 572 1 514 3 704
průměrný počet dotazníků na předmět 18,9 40,4 21,5
počet skupin dané velikosti      
0 - 10 33 26 63
11 - 20 24 35 45
21 - 30 12 8 15
31 - 40 6 6 8
41 - 60 0 4 5
61 - 100 2 3 6
komentářů celkem 591 195 219
neznalost sylabů 284 5 3
explicitní pochvala vyučujícího 43 17 17
nedostatek literatury, skript   15 6

O tom, jak byly hodnoceny jednotlivé činnosti charakterizované vždy jednou ze třinácti otázek, se v souhrnné podobě dozvídáme z následující tabulky.


Otázky na předmět Průměr za celou fakultu za rok1995 Průměr za celou fakultu za rok1999 Průměr za celou fakultu za rok 2002 Rozdíl v absolutní hodnotě 99/02 Rozdíl  v  %   99/02
Předmět byl vhodně zařazen do programu studia na FIM 3,2 3,387 3,336 - 0,051 - 1,5
Cíle předmětu byly jasně vyloženy 2,85 3,001 3,077 + 0,076 + 2,47
Zahrnoval přiměřené množství probrané látky 2,79 2,94 2,94 0,0 0
Byl dobře organizována efektivně veden 2,79 2,869 2,961 + 0,092 + 3,1
Doporučená literatura byla dostupná a napomáhala při přípravě 2,42 2,657 2,639 - 0,018 - 0,67
Byly jasně vyloženy požadavky ke zkoušce a zápočtu 2,96 3,143 3,185 + 0,042 + 1,31
Otázky na vyučující          
Vyučující byl na výuku dobře připraven 3,37 3,37 3,421 + 0,051 + 1,49
Podal přiměřené a srozumitelné množství informací 2,87 3,005 3,2 + 0,195 + 6,09
Účelně komunikoval se studenty a uměl se vcítit do jejich problémů 2,87 2,956 3,045 + 0,089 + 2,92
Dokázal vzbudit hlubší zájem o předmět 2,57 2,725 2,762 + 0,037 + 1,33
Vhodně organizoval práci ve studijních skupinách 2,69 2,83 2,81 - 0,02 - 0,92
Využíval moderních prostředků pro podporu výuky(aktivizace studentů, technické prostředky) 2,61 2,873 2,843 - 0,03 - 1,04
Výuka probíhala v souladu s uvedenými sylaby 2,95 3,837 3,204 - 0,633 - 16,49
Je jistě dobré, že se celkově hodnocení ve srovnání s předchozími anketami prakticky ve všech ohledech lepší.
O potřebě velmi opatrně vyhodnocovat takováto srovnání svědčí to, že studenti hodnotí v poslední anketě využívání technických prostředků pro výuky (otázka č. 12, předposlední v tabulce) méně pozitivně než v předchozím hodnocení. Jak všichni víme, objektivně je výuka technickými prostředky zabezpečena podstatně lépe. Zde se zřejmě odrážejí velmi vysoká očekávání studentů.
Druhou významnou akcí bylo přijímací řízení do prvních ročníků. Zde uvádíme pouze předběžný přehled jeho výsledků. Vyčerpávající informace o jeho průběhu a výsledcích bude zveřejněna později po provedení potřebných analýz. Základní charakteristiky výsledků přijímacího řízení jsou v následující tabulce.


Přehled zápisu do prvního ročníku ke dni 9.9.2003
(změny mohou být pouze v řádu jednotek)

Obor
Celkem přihlášek
Dostavilo se ke zkoušce
Přijato
Nepřijati z kapacitních důvodů
Nepřijati pro neprospěch
Zapsáno
Aplikovaná informatika - prezenční (ai)
452
303
212
31
60
107
Management cestovního ruchu (crjp)
582
463
75
37
351
47
Finanční management - prezenční (fm)
257
159
106
13
40
48
Informační management - 2leté - prezenční (im2)
30
21
13
0
8
7
Informační management - 5 leté (im5)
337
245
173
36
37
100
Informační a znalostní management (izm)
9
8
6
0
2
4
Aplikovaná informatika - konzultativní (K-ai)
326
243
123
79
41
103
Finanční management - konzultativní (K-fm)
233
153
93
22
38
65
Informační management - 2leté - konzultativní (K-im2)
123
83
44
8
31
39
Informační a znalostní management - konzultativní (K-izm)
8
6
4
0
2
4
Management cestovního ruchu (mcr)
42
42
42
0
0
36
Sportovní management (sm)
160
99
48
0
51
38
Celkem
2559
1825
939
226
660
598
Za nový rys výsledků tohoto přijímacího řízení lze považovat to, že poklesl počet nepřijatých z kapacitních důvodů. Je to dílem zapříčiněno tím, že byl celkově nižší počet uchazečů oproti předchozím letů (zřejmě způsobeno demografickým vývojem a rozšiřujícími se možnostmi studia na vysokých školách) a zejména tím, že byly zvýšeny počty přijímaných ve všech oborech studia. Fakulta tak vyšla vstříc stále velmi vysokému zájmu uchazečů o studium.
Závěrem patří poděkování všem kolegyním a kolegům, kteří se na zajištění studentského hodnocení výuky a přijímacího řízení podíleli. Jednalo se, jak je zřejmé z uvedených údajů, o velmi rozsáhlé a pracovně náročné činnosti. Zároveň popřejme novým studentům, aby se jim na naší fakultě líbilo a aby se jim podařilo zvládnout jistě náročný první rok vysokoškolského studia.

Ing. Václav Janeček, CSc.
proděkan pro studium


 
redakční rada: Ing. Věra Palánová, doc. Ing. Václav Janeček, CSc.
© 2005 Fakulta informatiky a managementu