Ve spolupráci s Fakultou informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové realizuje Gymnázium Aloise Jiráska v Litomyšli od února 2009 projekt s názvem „Moderní a efektivní středoškolský učitel“.
Projekt s registračním číslem CZ.1.07/1.3.12/01.0004 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Je řízen projektovou radou složenou ze zástupců gymnázia a Fakulty informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové.
Cílem projektu je prohloubení odborných pedagogických kompetencí středoškolských učitelů. Cílovou skupinu tvoří pedagogičtí pracovníci středních škol na území Pardubického kraje.
V rámci projektu „Moderní a efektivní středoškolský učitel“ byly vytvořeny tři vzdělávací bloky zaměřené na moderní pedagogické metody, eLearning a jazykovou výuku. Výuka ve všech vzdělávacích blocích probíhá formou prezenční a formou řízeného samostudia. Při vzniku a realizaci projektu se podařilo spojit úsilí odborníků dvou fakult Univerzity Hradec Králové – Pedagogické fakulty a Fakulty informatiky a managementu.
Vzdělávací blok 1 – Efektivní formy výuky pedagogů na středních školách je zaměřený na nové tendence ve školství v posledních dvaceti letech. Těžištěm tohoto vzdělávacího bloku jsou metody, techniky a formy aktivního učení, které umožňují všestranný rozvoj osobnosti, zaměřují se na kooperaci, připravují žáka na život a oživují vyučování. Pomáhají také naplňovat klíčové kompetence a orientaci na novou podobu vzdělávacího kurikula v zemích Evropské unie, které se orientuje na celoživotní vzdělávání a je založeno na čtyřech pilířích: Učit se poznávat, Učit se jednat, Učit se žít společně a Učit se být.
Vzdělávací blok 2 – eLearning ve vzdělávání na středních školách je zaměřený na využití informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání. Pro studující je připraven eLearningový kurz jako praktická ukázka využití elektronického studijního textu, úlohy tutora jako spojovacího článku mezi studujícími a vzdělávací institucí, komunikace v eLearningovém kurzu a nástrojů, které jsou v eLearningových kurzech používány k hodnocení znalostí a dovedností studujících.
Vzdělávací blok 3 – Jazyková výuka pedagogů středních škol – je zaměřený na systemizaci tradičních a moderních přístupů k výuce angličtiny jako cizího jazyka a na vyhodnocování jejich praktického potenciálu ve světle současných znalostí o studiu jazyků. Hlavním cílem tohoto vzdělávacího bloku je integrace moderních technik a strategií ve výuce cizích jazyků. Tento vzdělávací blok má dvě části – eLearningovou a prezenční. V eLearningové části se studující seznámí s eLearningovým kurzem vytvořeným pro výuku anglického jazyka. Prezenční část slouží k aplikaci a poznání moderních přístupů uplatňovaných ve výuce tohoto jazyka.
Od října do prosince 2009 proběhlo pilotní ověření všech tří vzdělávacích bloků, které bude vyhodnoceno, a jeho závěry budou v příštích měsících promítnuty do obsahu všech vzdělávacích bloků.
za realizační tým projektu Moderní a efektivní středoškolský učitel
Hana Šafránková
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.