V pondělí 22.3. proběhla přednáška, na které Jiří Pilnáček seznámil studenty FIM se svými praktickými osobními zkušenostmi z komplexního provozu několika serverů, zejména Turistika.cz.
Posluchači se například dozvěděli, že server Turistika.cz je založen na komunitě svých uživatelů. Ti zastávají roli autorů obsahu (píší a zveřejňují články), a jelikož dostávají provizi z reklamy zobrazené u svých článků, snaží se také dát o svém článku vědět např. odkazem ze svého profilu na Facebooku, čímž serveru dělají reklamu. Server obsahuje přes 30 tisíc článků vložených uživateli. Články slouží především ke sdílení zkušeností – aby někdo, kdo se chystá navštívit nějaké místo, předem věděl, co se vyplatí využít či navštívit a co ho může nepříjemně překvapit. Jde zejména o předání osobní zkušenosti a postřehu, ne o šíření snadno vygooglovatelných tvrdých dat (typu provozní doba).
Zmíněna byla různá doporučení pro zakládání nového serveru. Řeč byla i o obchodních modelech a strategických partnerstvích pro finanční zajištění provozu. Důležitým tématem je i PR a marketing.
Přednáška byla proložena mnoha dotazy, studenty například zajímalo jaká je časová a finanční náročnost rozjezdu projektu, kolik stála doména pro Turistiku či zda a jak se kontrolují vkládané články.
Závěr této akce byl věnován soutěži.
Přednáška bude mít volné pokračování v pondělí 12.4. (opět v 15 hodin na A2), druhý díl bude zaměřen zejména na marketing, inzerci a PR.
Martin Adámek
(Redakčně kráceno, plná verze článku)