Telegraf - elektronický časopis Fakulty informatiky a managementu UHK

Telegraf

čtrnáctideník ze života Fakulty informatiky a managementu
číslo 2/2010, vyšlo 30.03.2010

Konstruktivismus v praxi vysokých škol

„Učitel otevírá dveře, vejít musí student sám.“

 

Konstruktivismus považuje učení za hluboce individuální proces a zdůrazňuje, že poznání a realita nemají objektivní nebo absolutní hodnotu. Člověk konstruuje a interpretuje realitu na základě své vlastní individuální zkušenosti. Základními metodickými východisky je činnostní pojetí výuky, zkušenostní učení v reálném kontextu a sebereflexe. Důraz je kladen na sociální rozměr vzdělávání (utváření vlastních názorů v konfrontaci s názory ostatních).

„Člověka nemůžete nic naučit, můžete mu jen pomoci, aby to objevil sám v sobě.“
Galileo Galilei

 

 

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ

 

Ve spolupráci s Fakultou informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové, Jihočeskou univerzitou v Českých Budějovicích a Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně realizuje Ústav celoživotního vzdělávání Západočeské univerzity v Plzni projekt s názvem „Konstruktivismus v praxi vysokých škol“1. Projekt s registračním číslem CZ.1.07/2.2.00/07.0261 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Cílem projektu je podpořit zájem vysokoškolských učitelů o využití konstruktivistických přístupů ve vysokoškolském vzdělávání, přispět k širšímu uplatnění pedagogického konstruktivismu na vysokých školách a iniciovat okamžité úpravy metodiky výuky konkrétních předmětů.

Tvůrci projektu přistoupili ke konstruktivismu jako k inspirativnímu didaktickému směru v pedagogice. Vybrali prvky, které mohou přispět ke kvalitě výuky na vysoké škole s cílem přenést aktivitu z učitele na studenta, s cílem větší aktivity studentů a také s cílem rozvoje tvůrčího myšlení studentů při řešení problémů.

Účastníci projektu si sami na sobě prakticky vyzkouší, jak konstruktivistické přístupy ve výuce fungují, neboť metodika vzdělávacího programu je na konstruktivistických přístupech postavena. Pro účastníky vzdělávacího programu je připravena prezenční a distanční část „Konstruktivismus v kostce“ tak, aby si studující vytvořili zcela konkrétní představu, jak se konstruktivismus v obou těchto formách výuky promítá. Motivace, Zkušenost, Aktivita, Kooperace, Pluralita a Reflexe jsou témata, která na studující čekají.

Od března do května 2010 proběhne na Fakultě informatiky a managementu první běh tohoto kurzu. Druhý běh kurzu bude zahájen v podzimních měsících. Na všechny jeho účastníky z řad pedagogů Univerzity Hradec Králové se těší tým lektorů – Hana Šafránková a Jaroslav Kacetl.

Za lektorský tým
Hana Šafránková

 

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky


[1] ROHLÍKOVÁ, L.: Konstruktivismus v praxi vysokých škol: Metodická příručka. 1. vydání. Plzeň: Ústav celoživotního vzdělávání Západočeské univerzity v Plzni, 2010. 17 s.

Článek byl zobrazen 2698x.


 
redakční rada: Ing. Věra Palánová, doc. Ing. Václav Janeček, CSc.
© 2005 Fakulta informatiky a managementu