PhDr. Věra Strnadová, Ph.D. * Interpersonální komunikace * Vydání první * 2011, Hradec Králové * Vydalo nakladatelství Gaudeamus UHK jako svou 1098. publikaci * ISBN 978-80-7435-157-0
Monografie Interpersonální komunikace přináší souborný přehled aktuálních přístupů k mezilidské komunikaci. Nejprve jsou analyzovány funkce komunikace a moderní komunikační teorie, pak autorka objasňuje vliv sociální percepce na mezilidské jednání. Zdůrazněny jsou také aspekty verbální a neverbální komunikace, kritické formy komunikace a v závěru je přiblížena nejmodernější problematika mediální a interkulturní komunikace.
Ve vybraných tématech jsou představeny výsledky původních výzkumů – porovnání sledovanosti jednotlivých televizních programů, SWOT analýza úspěšnosti elektronického kurzu pro nastupující vysokoškolské studenty, výzkum vulnerability a stresové zátěže. Na základě dotazníkového šetření byly selektovány zásady komunikace v českém prostředí.
Teoretické texty doplňují praktické aplikace k hlavním komunikačním technikám s patřičnou fotodokumentací. V závěru práce jsou představeny moderní asertivní komunikační postupy. Jsou doplněny přiloženým DVD s autorsky zpracovanými modelovými situacemi.
Studie tak dokonale přispívá k rozšíření poznatků o procesu mezilidské komunikace a zároveň čtenářům nabízí rozvoj vlastních komunikačních dovedností.
PhDr. Ivana Šimonová, Ph.D., a kol. * Klíčové kompetence a jejich reflexe v terciárním e-vzdělávání * Vydání první * Náklad 200 ks * 2011, Hradec Králové * Vydala společnost WAMAK CZ s.r.o. pro nakladatelství Miloše Vognara M&V * ISBN 978-80-86771-46-5
Monografie se zabývá procesem implementace informačních a komunikačních technologií do vzdělávacího procesu v terciárním vzdělávání. Z teoretického základu vychází pedagogický experiment, jehož cílem je prokázat ve třech profilových předmětech, které tvoří základ několika studijních programů na Fakultě informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové (Databázové systémy, Základy managementu, Odborná angličtina), že vědomosti studentů získané v distanční formě výuky realizované s podporou moderních technologií jsou srovnatelné s výsledky v tradiční výuce, a vyhodnotit přínos ICT v procesu formování klíčových kompetencí studentů.
Teoretická část vychází z identifikace přístupů k vývoji klíčových kompetencí, definování tohoto termínu, vymezení jejich obsahu v evropských a národních kurikulárních dokumentech.
V empirické části jsou prezentovány výsledky výzkumu porovnávajícího výstupní vědomosti studentů vyučovaných tradičním prezenčním způsobem reálným učitelem nebo distanční formou realizovanou s podporou informačních a komunikačních technologií. Výzkum prokázal srovnatelné výsledky, čímž prokázal, že ICT mohou přispívat pozitivně k rozvoji k rozvoji klíčových kompetencí vysokoškolských studentů. Podmínkou tohoto výsledku i oprávnění je to, že při výuce jsou dodrženy didaktické zásady pro realizaci vzdělávacího procesu v obou formách, jejichž předpokladem je nejen informační a digitální gramotnost učitelů a studentů, ale také schopnost využívat tyto kompetence ve vzdělávání. Pak lze považovat využívání ICT v terciárním vzdělávání lze pro formování a rozvoj klíčových kompetencí hodnotit jako efektivní s přínosné.
Ing. Tomáš Kala, DrSc., DBA. a kolektiv * Management pro řešení disparit mezi obcemi a regiony * Vydání první * 2011, Praha * Professional Publishing * ISBN 978-80-7431-073-7
Publikace Management pro řešení disparit mezi obcemi a regiony uvádí přehled teoretických přístupů a důležitých názorů, údajů a výsledků výzkumu k problematice regionálních a místních disparit, tedy nežádoucích rozdílů v ekonomické, sociální, environmentální a dalších oblastech, mezi obcemi a mezi regiony a možnostem jejich ovlivňování, respektive potlačování a popřípadě odstraňování.
Jsou v ní souhrnně uvedeny výsledky vlastního výzkum zacílené na zjištění rozsahu a významu disparit v hospodaření, na míru spokojenosti obyvatel s úrovní života, na obsah jednání zastupitelstev obcí a krajů a v úrovni poskytování informací obyvatelstvu a na šetření názorů kvalifikovaných odborníků a veřejnosti na možnosti aplikace moderních manažerských metod a přístupů pro řešení regionálních a místních disparit.
Publikace uvádí i praktické metody a postupy jak využít principy projektového managementu, bezkonfliktně připravovat a provádět výběrová řízení a jak postupovat, aby manažeři byli schopni všechny povinnosti skloubit a plnit v náležité kvalitě a ve správném čase a pořadí.