Ve středu 25. března 2013 proběhlo na UHK několik akcí pod souhrnným názvem Tvořivá a otevřená univerzita. Společným jmenovatelem přednášek, workshopů, veletrhu byla snaha ilustrovat studentům i návštěvníkům z řad veřejnosti či partnerských středních a vyšších odborných škol pestrost aktivit a možností, které Univerzita Hradec Králové nabízí svým studentům.
Nechyběly vzdělávací a motivační workshopy, veletrh pracovních příležitostí, týden studentských inovací, přednáška pana Romana Cabálka, generálního ředitele společnosti Microsoft v ČR či prezentace projektů jednotlivých fakult financovaných v rámci strukturálních fondů EU.
Odpolední čas byl v prostorách Objektu společné výuky vyhrazen akci „Den evropských projektů na UHK“. Akce byla určena primárně k tomu, aby jednotlivé fakulty ve svých stáncích oslovili nejzajímavějšími aktivitami veřejnost a studenty, kteří tvoří početnou cílovou skupinu pro mnohé z projektů realizovaných v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Na Fakultě informatiky a managementu je v současné době realizováno 8 vlastních projektů financovaných z OP VK částkou dosahující téměř 76 mil. Kč.
V závěrečné fázi své realizace se nachází projekt REFIMAT, který si klade za cíl snížit studijní neúspěšnost v předmětech s matematickým obsahem pomocí inovací těchto předmětů, a projekt FIM-INO, inovující vybrané studijní programy dle požadavků znalostní ekonomiky a praxe. Prezentace těchto dvou projektů poskytla zájemcům informace o základní koncepci prováděných inovací a také o aktuálně dosažených výstupech.
Červenomodré letáčky informující o přednáškách projektu INKOV lze vídat v prostorách FIM téměř nepřetržitě. Cílem tohoto projektu je podpořit připravenost zapojení jedinců a vědeckých týmů z řad akademických pracovníků, doktorandů i vybraných studentů do mezinárodních sítí a projektů ve výzkumu a vývoji. Děje se tak mimo jiné prostřednictvím 14 kurzů, jejichž lektory jsou významní odborníci z praxe, českých i zahraničních univerzit a dalších výzkumných institucí. Zkratky CESKLAPES a SMAŽ jsou známy zejména studentům oborů Management cestovního ruchu a Sportovní management. Právě pro ně je v rámci těchto projektů realizován nový efektivní systém praxí a stáží.
Projekt INDOP, který je realizován spolu s Technickou univerzitou v Liberci a Univerzitou Pardubice inovuje společný doktorský studijní program Systémové inženýrství a informatika s cílem zvýšit jeho konkurenceschopnost, podpořit publikační aktivity a umožnit další vzdělávání a zvyšování kvalifikace doktorandů nad rámec běžné výuky. Projekt IKLIM vytváří novou koncepci rozvoje studia na FIM, inovuje vybrané předměty s důrazem na nové formy výuky (blokovou, modulární), či flexibilní a personalizovaný e-learning. Nováčkem mezi projekty je EGRAM, který si klade za cíl akreditovanými kurzy zvyšovat ekonomickou gramotnost pedagogických pracovníků základních a středních škol.
Četné a intenzivní kontakty s ostatními vysokými školami a podniky z praxe rozvíjejí partnerské projekty MEPKIT, Výuka v Trutnově a Transfer znalostí, v rámci kterých se FIM podílí na zvýšení spolupráce mezi vysokými školami, vědecko-výzkumnými pracovišti a podnikatelským sektorem či podporuje studentské aktivity v tuzemsku i zahraničí. V rámci projektu CEPIN se FIM aktivně zapojila do sítě subjektů v oblasti biomedicíny a transferu informací. Inovace studijního oboru Rekreologie v souladu s požadavky trhu práce je název projektu, který v partnerství s Univerzitou Palackého v Olomouci inovuje vybrané předměty v rámci oboru Sportovní management. Internacionalizace FIM je podpořena mezinárodním projektem E-Plot, realizovaným z prostředků 7. rámcovému programu EU.
Návštěvníkům stánku FIM byly na akci „Den evropských projektů na UHK“ přehlednou formou posterů poskytnuty základní informace o projektových činnostech. Kolemjdoucí nejčastěji upoutaly akční snímky z praxí v rámci projektů CESKLAPES a SMAŽ, kde nechyběly adrenalinové sporty či autentické záběry z kurzů první pomoci. Velký zájem byl o rozmanité propagační předměty, letáčky či informační brožury k jednotlivým projektům. Příchozí studenti z partnerských středních škol či ostatních fakult se zajímali o možnosti studia na FIM, konkrétní dotazy však nejčastěji směřovaly k často tajuplným zkratkám jednotlivých projektů a jejich obsahu.
Anna Opitz
děkanát FIM