Již čtrnáctým rokem se v první půlce listopadu (13. a 14. 11.) uskutečnila na půdě Univerzity Hradec Králové Konference a soutěž eLearning, která je zaměřena na možnosti využití ICT ve vzdělávání.
Na konferenci se každým rokem setkávají významné osobnosti z oblasti eLearningu jak z České republiky, tak ze Slovenské. Přátelský a pracovní duch je patrný na každém kroku. Zatímco v prvních ročnících se nejvíce řešila eLearningová prostředí, tvorba předmětů, distanční výuka apod., v letošním ročníku se na konferenci řešila témata z oblastí hodnocení studentů a výstupy z učení, individualizace výuky, využívání tabletů, telefonů či Web 2.0 technologie ve vzdělávání a další. Ačkoliv se může zdát, že se témata jednotlivých ročníků mění, lze říci, že mají stále jedno společné. Účastníci diskutují, jak tvořit studijní materiály, využívat dostupné technologie, motivovat či hodnotit studenty tak, aby byla výuka přínosná. Nedílnou součástí je i diskuse o čase, který je nezbytný jak při tvorbě kurzu, tak při jeho správě a výuce a případné plynoucí úspory či naopak.
Soutěž, která je již třináct let vyhlašována naší univerzitou a sdružením EUNIS-CZ je zaměřena nejen na představení nejlepších výukových produktů využívajících informační technologie, ale i na podporu tvorby v oblasti eLearningových produktů či přispění k posilování obecného povědomí o možnostech vzdělávání s podporou moderních technologií a v neposlední řadě stimulace spolupráce v oblasti eLearningu.
Z počtu zúčastněných je patrné, že zájem o soutěž je stále značný. Při hodnocení jsou používána kritéria, mezi která patří základní vlastnosti kurzu), účelné využití multimédií (hypertext, zvuk, animace či video), aktivizace studentů (synchronní a asynchronní komunikace, pracovní skupiny studentů či aplikace učiva na příkladech), plánování a organizace studijních aktivit (sylabus, kalendář, slovníček, vyhledávání) a zpětná vazba (autotesty, testy a úkoly odesílané k hodnocení). Já osobně vnímám, že kritéria se velmi dobře plní předmětům zaměřených na jazyky či např. zeměpis. V těchto oblastech je dostatek názorných doplňujících materiálů na youtube či dalších sociálních sítích či v dalších odkazech. Tyto materiály jsou pro studenty velmi přínosné, protože názorně ukazují danou problematiku, často motivují studenty k dalším ukázkám a nenásilnou formou se vrývají do pamětí studentů. To bohužel u předmětů zaměřených na účetnictví není k dispozici.
V předchozím roce se mi podařilo v silné konkurenci zvítězit s kurzem Účetnictví podniku. V letošním roce jsem stanula na stupni vítězů opět. Můj Kurz Manažerské účetnictví se porotě zalíbil a ocenil jej třetí příčkou. Zatímco většina kurzů, které jsou prezentovány, jsou výsledky týmové práce, jsem já tvořila sólově. Je to dáno především tím, že předměty vyučuji sama a také tím, že nebyly vytvořeny díky projektu, jako je tomu u některých jiných soutěžních produktů.
Na první pozici se v letošním roce zaslouženě dostala paní Mgr. Linda Pospíšilová z Jazykového centra Univerzity Pardubice s příspěvkem Spojení Moodle a Mahary v kurzu Angličtina pro polygrafii. Mimo samotného kurzu představila i revoluční změnu v pojetí Moodle 2.5 kdy dochází k možnosti nastavení role učitel – tvůrce u jednotlivých činností i samotným studentům. Podstata nového nástroje pro tvorbu e-Portfolií Mahara spočívá ve sledování a zaznamenávání vlastního pokroku a způsobu výstupů učení, shromažďování digitálních artefaktů, jejich vystavování a sdílení s vybraným publikem. Je tedy patrné, že paní magistra představila novinku, kterou zavedli a ta jí přinesla hodnocení nejvyšší.
Jak bylo uvedeno výše, jedním z hlavních motivů nemusí být výhra, ale především snaha podělit se s ostatními o svou práci a inspirovat či motivovat další k tvorbě kurzů či získat rady pro zlepšení. Nejvíce tak potěší, když se na daný kurz odkazují i další.
Všem účast na dalším jubilejním patnáctém ročníku doporučuji, protože každý ročník obsahuje zajímavé a přínosné příspěvky a diskuse. Není co ztratit, naopak můžete získat.
Libuše Svobodová
katedra ekonomie FIM UHK
výsledky soutěže eLearning 2013