číslo 6/2005, vyšlo 16.04.2005
Diplomové a bakalářské práce
Z hlediska termínů pro závěrečné práce se studenti právě nacházejí v mezidobí jednak intenzivního dokončování prací, které budou v letošním roce předkládat k obhajobě,
ale také v období uvažování nad novými tématy a vyhledáváním nápadů pro závěrečné práce, které budou obhajovány v příštím roce. Pro obě tyto skupiny studentů je určena následující informace.
V loňském školním roce jsme na katedrách informatiky a kvantitativních metod a informačních technologií vyhlásili soutěž, která se týkala hodnocení obhajovaných diplomových a bakalářských prací. Tuto aktivitu podpořil také děkan Fakulty informatiky a managementu UHK a Česká společnost pro systémovou integraci. Protože tento způsob „zamyšlení se“ nad obhájenými pracemi jsme shledali jako užitečný pro obě katedry, vedoucí prací, oponenty i pro naše studenty, máme příslib obdobné podpory od ČSSI a děkana FIM nejen pro podobnou akci v tomto roce, ale také do budoucna.
Loňská soutěž byla vyhlášena již během předchozího podzimu a byla původně zamýšlena pro práce přihlášené autorem. Nakonec jsme se rozhodli „podívat se“ i na ty nepřihlášené práce, které jejich vedoucí nebo oponent označili jako mimořádně zdařilé.
Celkem bylo vybráno a posuzováno 16 diplomových a 18 bakalářských prací, obhájených na našich informatických katedrách. Vyhodnocení soutěže jsme provedli v komisi, její členové nezávisle na sobě přidělili každé z posuzovaných prací bodové hodnocení podle stanovených kritérií. Měli k dispozici práci, posudky vedoucího a oponenta práce.
Hodnotily se: nápaditost, kvalita práce, originalita zpracování, integrace poznatků různých oborů, praktický přínos, možnosti využití výsledků práce a formální úprava. Celkové hodnocení bylo stanoveno komisí na základě přidělených bodů.
Protože výběr byl prováděn z výborných prací, tak nebylo jednoduché rozhodnout o jediném prvním místě. Navrhli jsme proto rozdělení cen mezi větší počet studentů. Ocenění mělo různé formy: od čestného členství v ČSSI na dobu 1 roku (s tím jsou automaticky spojeny veškeré výhody člena, tj. například získání časopisu Systémová integrace který společnost vydává), přes stipendium děkana (které lze přiznat pouze studentům prezenční formy studia), až po hodnotné knižní ocenění, které rovněž sponzorovala Česká společnost pro systémovou integraci.Všechny oceněné práce získaly navíc oficiální certifikát ČSSI a děkana FIM.
Ceny spolu s certifikátem byly studentům předány děkanem fakulty při příležitosti slavnostního ukončení studia – při promoci. Certifikát navíc k diplomu o ukončení studia dostalo 10 studentů za svoji diplomovou práci a 7 studentů za bakalářskou práci.
Jména oceněných studentů byla zveřejněna mimo jiné v Telegrafu z června 2004, jsou zmíněna ve Výroční zprávě FIM z roku 2004 a pro úplnost tohoto sdělení je zde také uvedu.
Ocenění za mimořádně zdařilou bakalářskou práci získali studenti aplikované informatiky:
V. Slavíček a D. Tauber z konzultativního studia získali čestné členství v ČSSI na 1 rok.
J. Šlambora a K. Šťastný získali ocenění formou mimořádného stipendia děkana.
Práce studentů M. Drozdíka, I. Háka a M. Zölfla byly oceněny knižními odměnami od ČSSI.
Podobně za mimořádně zdařilou diplomovou práci byli oceněni studenti informačního managementu:
V. Freylich, M. Pavlíček a M. Štěpánek byli oceněni čestným členstvím v ČSSI a mimořádným stipendiem děkana.
Mimořádné stipendium děkana získali také P. Matoušek a P. Musil.
Knižní ocenění získali R. Bělonohý, I. Franc, K. Lacko, M. Páral a M. Pozdílek.
Pro tento školní rok jsme sice obdobnou soutěž formálně nevyhlásili, nicméně po loňských zkušenostech jsme se rozhodli zopakovat si ohodnocení zdařilých obhájených prací, které budou předloženy na KIT nebo KIKM, pomocí podobných kritérií jako vloni. Od České spo¬lečnosti pro systémovou integraci máme opět přislíbenou podobnou podporu, jaké se nám dostalo v minulém roce, podobně máme přislíbenou podporu děkana FIM.
Jaká je naše motivace pro podobné vyhodnocování?
Jedním z motivů je naše potěšení z výborných prací některých studentů, získání celkového přehledu o úrovni a také forma pozornosti studentům, kteří své závěrečné práci evidentně věnovali úsilí, zapojili svoji píli, talent a pečlivost, prokázali svoji myšlenkovou zralost a vyřešili komplexně zadaný úkol. Většina z ohodnocených prací měla nejen teoretickou část ale také funkční aplikaci, která dokazovala schopnost integrovat teoretické a praktické znalosti.
Věříme proto, že certifikát, neboli osvědčení (potvrzení, prohlášení) pro zdařilou závěrečnou práci mluví o tom, že práce byla nadprůměrná, něčím mimořádná a toto prohlášení může autorovi práce přinést výhodu v konkurzech k získání zaměstnání.
Čím jsou charakteristické vyhodnocené práce?
Typické jsou tyto znaky:
Vytvořené aplikace pracují bez chyb (chyby jsou ošetřeny)
Univerzálnost nebo dostatečná obecnost navrženého řešení
Dobrá úroveň analytického myšlení a programátorských dovedností
Propojení různých informačních zdrojů
Rozsáhlé množství testovaných algoritmů, uplatnění nadhledu, schopnost zobecnění.
Na druhé straně samozřejmostí pro kvalitní závěrečnou práci jsou například:
Dodržení struktury a ostatních formálních náležitostí práce, jak to vyžadují Metodické pokyny pro psaní závěrečné práce (viz https://www.uhk.cz/fim/studium/ - levá lišta, složka „Další informace“)
Srozumitelné, pravopisně bezchybné a odborné vyjadřování
Dodržování pravidel citací při použití materiálů převzatých z jiných zdrojů
Srozumitelné vysvětlení cílů práce s předpokládaným postupem řešení
V závěru práce shrnutí základních výsledků práce
U diplomové práce také vlastní přínos k řešenému tématu a jeho shrnutí v závěru práce.
V letošním roce budou studenti obhajovat svoji závěrečnou práci v rámci souhrnné závěrečné zkoušky. Závěrečná práce bude důležitějším indikátorem posuzovaných znalostí studenta, než tomu bylo dříve když závěrečné zkoušky probíhaly v oddělených komisích, protože zkoušející různých předmětů budou moci lépe posoudit schopnost integrovat a používat jednotlivé poznatky. Závěrečné hodnocení komise tak bude spravedlivější pro studenty, kteří dovedou uvažovat a propojovat svoje poznatky z jednotlivých oborů.
Proto uzavírám toto připomenutí loňské soutěže přáním, aby letošní závěrečné práce byly opět vytvořeny a sepsány s pečlivostí. S důrazem, aby studenti nepodcenili prezentaci předložené práce při obhajobě, neboť ta bude celkovým obrazem Vašich studijních výsledků a schopností jejich použití v daném oboru.
Hana Skalská
Katedra informatiky a kvantitativních metod