číslo 10/2005, vyšlo 01.10.2005
Výsledky hodnocení závěrečných prací
Jedním z našich interních „úkolů“ v závěru školního roku 2004/2005 bylo zhodnocení celkové úrovně závěrečných prací, které byly vypracovány a předloženy k obhajobě na informatických katedrách FIM UHK.
Podobně jako v roce předchozím jsme učinili malé zamyšlení nad kvalitou a celkovou úrovní diplomových a bakalářských prací a provedli jejich vzájemné srovnání pomocí jednotných hledisek. Z toho pak vzešel výběr a označení nejlepších diplomových a bakalářských prací, jejichž autoři byli oceněni.
Pro ucelenou představu uvádím, že ve školním roce 2004/2005 bylo v oborech informačních technologií a kvantitativních metod obhá¬jeno celkem 55 bakalářských a 57 diplomových prací. Z nich bylo vybráno 8 bakalářských a 10 diplomových prací takových, které jsme mohli označit jako zvláště zdařilé (byla to podmnožina z prací, které byly obhájeny s výsledkem výborně).
Členové hodnotící komise potom nezávisle na sobě prostudovali každou z těchto vybraných prací, její přílohy, otestovali funkčnost případné aplikace, posoudili kvalitu dokumentace k aplikaci a práci ohodnotili body podle zadaných kritérií.
Hodnotili jsme: nápaditost a kvalitu zpracování tématu, originalitu zpracování, integraci poznatků různých oborů, praktický pří¬nos, možnosti využití výsledků a formální úpravu i správnost.
Rozhodujícím hlediskem pro sestavení pořadí byl celkový součet bodů od hodnotitelů. Toto kvantitativní hledisko napomohlo ke kategorizaci prací, nicméně považujeme jej za pomocné a proto body, které byly každé práci přiděleny, dále neuvádíme.
Oceněny byly práce, které získaly celkem více než 75 % maximálního možného počtu bodů. Jako mimořádně zdařilé byly označeny práce s hodnocením nad 90 % bodů.
Výsledky tohoto hodnocení byly sice zveřejněny na webových stránkách, ale uvádím je také.
DIPLOMOVÉ práce
Čestné členství v ČSSI po dobu 1 roku + mimořádné stipendium děkana + diplom za mimořádně zdařilou diplomovou práci získal:
Malý Filip -
WIDE J - integrované prostředí pro výuku Javy
Mimořádné stipendium děkana + knižní ocenění ČSSI + diplom za zdařilou diplomovou práci získali:
Lamich Radek -
Budování vztahu mezi univerzitou a jejími absolventy
Vajgl Milan * -
Použití jazyka Jess ve výuce znalostních technologií
Šmolík Jakub -
Systém evidence - aplikace pro domov důchodců
Malá Lucie -
Tvorba počítačové aplikace pro potřeby rozvrhování
BAKALÁŘSKÉ práce
Čestné členství v ČSSI po dobu 1 roku + mimořádné stipendium děkana + diplom za mimořádně zdařilo bakalářskou práci získali:
Brož Josef -
Webovská prezentace lineární algebry
Mojžiš Miloš* -
Technologické srovnání platforem J2EE a .NET při vývoji internetových aplikací
Vašíček Jan -
Vegetace v trojrozměrné scéně.
Mimořádné stipendium děkana + knižní ocenění ČSSI + diplom za zdařilou bakalářskou práci získali:
Šmejkal Petr* -
Automatizovaná tvorba HTML dokumentace schématu databáze Oracle
Mgr. Krámská Erika * -
Interaktivní výukový systém převodu hodnot do binární a hexadecimální soustavy
Rozsypal Petr -
Redakční systém v PHP
Šnajdr Pavel-
Ochrana aktiv v malé firmě
Všechny ceny byly studentům předány děkanem fakulty při příležitosti slavnostního ukončení studia, tedy při promoci nebo sponzi absolventů a určitě potěšily také jejich přátele nebo blízké, které si pro tuto příležitost pozvali.
Vyjmenovaným studentům (dnes již našim absolventům) ještě jednou srdečně blahopřeji a děkuji jim za poctivě odvedenou práci. Doufám, že také ve své budoucí praxi (případně v dalším studiu) prokáží že pracují rádi, poctivě, mají nejen dobré nápady, ale také dost píle na jejich uskutečnění.
Nicméně pěkných prací bylo více než je zde uvedeno, některým zbytečně ubraly „body“ z jejich hodnocení chybičky, kterým se autoři mohli snadno vyvarovat.
Věřím, že vyhodnocením prací jsme potěšili zejména jejich autory. Protože ale brzy začne nový školní rok, tak bych současně ráda nějak inspirovala studenty a studentky, kteří nyní teprve začínají na své závěrečné práci pracovat, nebo dokonce její téma teprve plánují.
Proto dále uvedu i některé konkrétní faktory které kvalitu závěrečné práce ovlivňují, ale dle mého mínění jsou někdy studenty podceňovány.
Z mnoha doporučení uvedu asi jako nejdůležitější:
- Neodkládat přípravu stěžejních částí závěrečné práce na poslední chvíli, jen tak zbývá čas ještě o svých řešeních přemýšlet, opravit nedostatky a vypilovat návaznosti.
- Pozorně pročíst pokyny k přípravě závěrečných prací, které jsou na školním webu a řídit se jimi.
- Nespoléhat se pouze na rozhodnutí vedoucího práce „o čem psát a jak“, ale snažit se dů¬ležité kroky vymyslet a rozhodnout sami, s vedoucím práce je konzultovat.
- Neschovávat hlavu v písku, neboli nebát se donést svoji kůži na trh. Tedy jinými slovy: překonat ostych a před definitivním uzavřením prací na textu práce požádat některého z kolegů nebo známých aby posoudili, zdali je práce srozumitelná, přehledná, má jasně vymezené cíle, zformulované závěry a zdali v ní nejsou pravopisné chyby. Je to neuvěřitelné, ale pravděpodobně nejčastějším a současně nejhroznějším a zbytečným typem chyb na této fakultě je nerespektování shody podmětu s přísudkem. Taková chyba, vypadající například takto: “marketingové divize by chtěli vybrat“, zbytečně poškodí celkový dojem z práce.
- Nepodcenit abstrakt, tedy stručný souhrn toho co práce měla řešit, co vyřešila a jaké metody byly při řešení použité.
- Ověřit, že anglická verze abstraktu je srozumitelná.
Pro inspiraci z oceněných prací, nebo naopak pro přiblížení negativních hledi¬sek která hodnotu práce snižují, uvedu několik příkladů slovního zdůvodnění přidělených bodů. Tyto postřehy hodnotitelů prací napomohly i při konečném rozhodování o pořadí.
Dovolím si některé volně ocitovat (pro ilustraci nedostatků uvádím i komentáře u prací, které nakonec nebyly vyhodnoceny):
- „Tento student nejen že si toto téma vybral, ale navíc jej zvládl téměř bezvadně, propo¬jil matematiku s programováním, tvorbou webových aplikací a výukových pro¬gramů. Mohl by sloužit jako vzor pro ostatní: Kdo chce mít hezkou práci, ať zváží při výběru tématu nabídku matematiků“.
- „Práce dává velmi vyvážený pohled na konkurenční technologie. Celkové zpracování je velmi zasvěcené a užitečné prakticky“.
- "Práce je perfektní po stránce praktické (programování) a velmi dobrá i po stránce teore¬tické. Skutečně je na FIM jen málo studentů, kteří by byli schopni něco podob¬ného nastudovat, vymyslet a vytvořit“.
- „Propracovaná práce, obsahuje popis metod i aplikace. Konkrétní výsledky jsou ihned prakticky použitelné“.
- „Aplikace demonstruje přesně to, co student popsal. Musel prostudovat dost literatury v angličtině a sám hledal nejvhodnější algoritmy pro zobrazení, ty implementoval“.
- „Myslím, že žádná práce tohoto typu na FIM doposud nevznikla. Integruje poznatky z programování, grafiky, matematiky."
- „Relativně jednoduchá aplikace, ale práce je docela pěkně napsaná“
- „ Pěkná práce, ale neoriginální a málo integrující. Podobných systémů je mnoho“.
- „Velmi pěkné dílko, užitečný výsledek, ale vše je velmi nedostatečně zdokumento¬vané v textu práce. Případnému zájemci to mnoho nedá, proto nízko hodnotím for¬mální stránku“ .
- „ Je to čistá kompilace, proto málo hodnotím nápaditost a originalitu“.
- „Práce je místy nepřehledná, závěry mají fuzzy charakter“.
Na závěr své informace o výsledcích hodnocení a současně s očekáváním pěkných nově připravených závěrečných prací od studentů v příštím školním roce, bych chtěla poděkovat za pochopení všech, kteří se na akci „vyhodnocení“ v letošním roce podíleli.
Jménem obou kateder, tedy Katedry informačních technologií i Katedry informatiky a kvantitativních metod, především dě¬kuji České společnosti pro systémovou integraci za poskytnuté knižní ceny a udělená čestná členství (čestné členství je spojeno s ročním předplatným časopisu společnosti).
Velmi si vážíme podpory děkana FIM, kterou vyjádřil formou přiznání mimořádných stipendií, udělených v celkové výši 20 tis. Kč.
Nakonec bychom rádi poděkovali paní sekretářce děkana Zdeně Matulové za vtipně a vkusně vybrané knižní odměny a paní ing. Věře Palánové za přípravu speciálních diplomů pro autory oceněných prací.
Zcela nakonec bychom všem našim studentům přáli, ať se jim daří klást si ty nejvyšší cíle kterých mohou dosáhnout a především, ať se jim daří uskutečňovat je. Všestranně poctivé studijní výsledky mohou být předpokladem nebo součástí některého z takových cílů.
Za kolektiv hodnotitelů
Hana Skalská