Telegraf - elektronický časopis Fakulty informatiky a managementu UHK

Telegraf

čtrnáctideník ze života Fakulty informatiky a managementu
číslo 14/2005, vyšlo 01.12.2005

Quality Assurance

Testování kvality je oblast životně důležitá pro rozvoj každé firmy. Proto jsme uvítali nabídku firmy T-Mobile seznámit naše studenty se systémem, jakým se tato činnost uplatňuje v jedné oblasti řízení této velké firmy.

Proto se ve čtvrtek 1.12.2005 uskutečnila v posluchárně B9 velmi zajímavá přednáška s názvem Quality Assurance, kterou přednesli pánové Miroslav Knittel a Alexander Jeránek, vedoucí týmu testování z firmy T-Mobile.

Oba přednášející se na začátku zaměřili na vysvětlení metodik, které se v softwarových firmách používají v rámci zvyšování úrovně firmy podle tak zvaného CMM (Capability Maturity Model) – tedy na model zvyšování vyzrálosti organizace, který jako jedno z hledisek uvažuje kvalitu.

Po tomto úvodu byly kromě definic kvality vysvětleny kritické oblasti vývoje softwaru, jednotlivé fáze testování produktu, typy testů a témata se dotkla i problematiky měření a metrik, což je v této oblasti obzvlášť zajímavé téma (je problém jak definovat metriky které mají měřit to, co opravdu má být měřeno).

V závěru přednášky byl předveden model iBMD systému, který firma používá pro sledování a analýzy obchodních procesů. Systém má řadu aplikací a činností, od možnosti shromáždit data z různých zdrojů, uchovat je, analyzovat a poté distribuovat relevantní výsledky analýz  jejich uživatelům nebo jiným aplikacím, kterým slouží pro další rozhodování.

Přednášející pracují v týmu, který se zabývá uzpůsobením systému pro potřeby firmy ve specifických podmínkách ČR a proto se v závěru také zmínili o možnosti rozšíření týmu divize v Hradci Králové o absolventy naší fakulty (zájemci o bližší informace byli odkázáni  eventuálně na sekci „Zaměstnání“ na webových stránkách T-mobile).

Dotazy kladené přednášejícím již v průběhu přednášky i po jejím ukončení svědčí o tom, že téma bylo zajímavé a srozumitelně prezentované.

Z přednášky vyplynulo, že pro řešení praktických úkolů z oblasti testování kvality je potřebná nejen technická zdatnost, ale také dobré teoretické znalosti z různých oblastí, například znalosti programování, matematiky, statistiky, obecné metodologie, teorie systémů, managementu a dalších.

Ještě jednou děkuji přednášejícím za tuto zajímavou prezentaci a posluchačům za jejich účast na přednášce a zájem o dané téma.

Hana Skalská


 
redakční rada: Ing. Věra Palánová, doc. Ing. Václav Janeček, CSc.
© 2005 Fakulta informatiky a managementu