Již třetím rokem spolupracují Fakulta informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové (UHK), Západočeská univerzita v Plzni (ZČU) a Fakulta managementu a ekonomiky Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (UTB) na projektu RIUS (Rozběh interuniverzitního studia v síti vybraných univerzit v České republice - CZ.04.1.03./3.2.15.1/0067).
Hlavním cílem projektu financovaném z opatření 3.2 Evropského sociálního fondu je vytvoření základů sítě univerzit v České republice spolupracujících v rámci interuniverzitního studia. Vzniklý virtuální interuniverzitní prostor umožňuje studentům studovat eLearnigovou formou předměty nabízené jednotlivými partnerskými pracovišti.
Po několika předcházejících jednáních byly v lednu 2005 na společné schůzce zástupců všech tří partnerů formulovány základní požadavky vzájemné nabídky předmětů a studentů jakožto součást spolupráce v oblasti realizace vzdělávací činnosti. Základní možnosti vzájemné spolupráce, které se diskutovaly, lze kategorizovat do následujících typů:
Přitom byly konkretizovány následující požadavky:
Graf 1 – Požadavky kladené na systém interuniverzitního studia
Výsledkem jednání byla dohoda na variantě interuniverzitního studia na bázi volitelných předmětů.
Partneři se zároveň shodli, že mezi klíčové cíle interuniverzitního studia paří:·
Systém interuniverzitního studia v ČR
Vlastní interuniverzitní studium se mezi Západočeskou univerzitou v Plzni, Univerzitou Hradec Králové a Univerzitou Tomáše Bati rozběhlo v akademickém roce 2005/06.Studium předmětů probíhá distanční formou vyjma zahajovacích, synchronizačních a evaluačních tutoriálů.
Studenti se na začátku semestru setkají osobně s vyučujícím z partnerské instituce, která daný předmět pro studenty otevřela. Na tomto tutoriálu se seznámí s cíly a strukturou předmětu, způsobem komunikace s vyučujícím, nároky na úspěšné absolvování předmětu, získají přístup do eLearningového kurzu (tzv. e-předmětu), ve kterém mají na internetu k dispozici většinu studijních materiálů, zadání úkolů, cvičení, autotesty, evaluační testy, diskusní fóra pro vzájemnou komunikaci apod. Zahajovací tutoriál odstartuje studium, které se dále odehrává distančně na internetu.
V rámci semestru má vyučující možnost uskutečnit minimálně jeden synchronizační tutoriál. Cílem tohoto tutoriálu je především synchronizovat informace o postupu studia v kurzu a osobně vyřešit případné problémy a nedostatky v obsahu i formě studia. Synchronizační tutoriály mohou proběhnout několikrát do semestru podle potřeb studentů a vyučujícího. Posledním typem tutoriálu je evaluační tutoriál. Jeho náplní je především hodnocení výsledků studia jednotlivých studentů, a to formou předepsanou sylaby jednotlivých předmětů (zápočet, zkouška). Na tomto tutoriálu proběhne také studentské hodnocení realizace celého předmětu. Výsledky studia jsou studentům započítávány do osobních studijních plánů, a to včetně započtení kreditů. Jednotlivé tutoriály mohou probíhat prezenčně i za pomoci videokonference.
Interuniverzitní studium v roce 2005/06
V průběhu zimního semestru měli studenti možnost studovat 17 e-předmětů nabízených partnerskými institucemi a v letním semestru se tento počet ještě zvýšil na 25 e-předmětů.
Graf 2 - Celkové počty exportovaných a importovaných e-předmětů v akademickém roce 2005/06
V prvním sloupci grafu je vždy zachycen počet exportovaných předmětů - tedy předmětů, které instituce zajišťovala pro studenty ostatních partnerů – a v druhém sloupci je počet importovaných předmětů, o které byla rozšířena nabídka mateřské instituce studentů.Celkem se virtuálních mobilit v akademickém roce 2005/06 zúčastnilo více než 560 studentů.
Graf 3 - Celkové počty exportovaných a importovaných e-studentů v akademickém roce 2005/06
Akademický rok 2006/07 a výhled do budoucna
Jen v zimním semestru akademického roku 2006/07 se do 23 vyučovaných e-předmětů registrovalo více než 400 studentů jednotlivých univerzit.
Od následujícího roku je plánováno rozšíření sítě interuniverzitního studia o další univerzity, které se stanou rovnoprávnými partnery sítě. Proto 5.března 2007 proběhl na Univerzitě Hradec Králové workshop věnovaný problematice interuniverzitního studia a rozšíření sítě. Osloveny byly univerzity, které se problematice e-learningu aktivně věnují.
Všichni účastníci setkání projevili za své pracoviště zájem o připojení k stávající síti interuniverzitního studia. V rámci setkání bylo diskutováno i vytvoření zastřešující Asociace interuniverzitního studia.
Petra Poulová, Jan Hán, Bedřich Zimola