Ráda bych se podělila se čtenáři Telegrafu o dojmy z mého nedávného pobytu v portugalské Bragançe a Mirandele v rámci programu učitelských mobilit Sokrates/Erasmus.
Instituto Politécnico de Bragança se nachází na severovýchodě Portugalska ve stejnojmenném městě Bragança (cca 30 tisíc obyvatel), zhruba 20 km od hranic se Španělskem. Pokud pro svou destinaci zvolíte trasu z Porta, prožijete příjemnou cestu autobusem krásnou hornatou krajinou s rozlehlými údolími, kde se pěstuje vinná réva k produkci světoznámého portského vína – v Portu je víno pouze distribuováno. Přilehlá oblast Alto Douro, centrum této vinné révy, je pojmenována podle řeky Douro, ústící do Atlantiku přímo v Portu. Region Tras-os-Montes (z portugalštiny „Za horami“), kde Bragança přímo leží (670 m.n.m.), patří k turisticky méně známým perlám portugalské přírody a kultury, což má svoje výhody. Předně, ceny zboží jsou velice „rozumné“ i pro českého návštěvníka. Například, výborná portugalská káva se v kavárnách i barech běžně pořídí za 50 centů. Město samé má pro turisty mnoho dalších lákadel, které spočívají zejména ve sféře historie a kultury: za všechny je možné zmínit středověkou citadelu, z níž je na toto osm set let staré město, zejména na jeho starobylou část s klikatými, pitoreskními uličkami, pěkný pohled.
Instituto Politécnico de Bragança je rozdělen do pěti „škol“: Agricultural School, The School of Education, Health School a Technology and Management School. Posledně jmenovaná součást institutu se nachází jak v Bragançe, kde se zaměřují na obory jako je Business Informatics, Management, Computing a Science Engineering, tak i v nedaleké Mirandele. Tamější obory zahrnují Tourism, Socio-Cultural Management, Public Management and Administration apod. Na všech pěti školách institutu studuje více než šest tisíc studentů. Pro zajímavost, ještě v roce 1986 bylo zapsáno na IPB pouhých 120 studentů, takže nárůst počtu studentů je ohromný. Co se týče akademických pracovníků, podle nejnovějších čísel je jich 384, z nichž 113 má Ph.D. a dalších 147 je v Ph.D. programech evidováno. Institut poskytuje převážně vzdělání v bakalářských studijních programech, existuje však pět programů magisterských, přičemž dalších 21 čeká na akreditaci. Institut rovněž etabloval nový projekt s názvem Life Long Learning Programme 2007 – 2013, jenž je dotován nemalými částkami z EU (celkově bylo vyčleněno € 7.000 mil.), a který je plánován jako „nástupce“ programů Sokrates, Leonardo da Vinci apod. Institut se rozkládá na kampusu o rozloze 50 hektarů. Vzhledem k existenci Zemědělské školy není neobvyklé setkat se s koňmi, ovcemi či hovězím dobytkem, pasoucími se na rozlehlých prostorách kampusu.
V čem spočívá netradičnost pobytu Erasmus pro učitele? Běžná praxe je, že učitel, participující na tomto výměnném projektu, odjede na vybranou univerzitu s cílem přednést několik příspěvků pro tamní studenty. V tomto smyslu se můj pobyt v Portugalsku nelišil od ostatních. Co však bylo jiné, byla souběžně plánovaná akce v Bragançe s názvem Erasmus Network – Teaching Staff Conference, jejíž variantu jsem měla možnost navštívit loni, a která byla v podstatě hlavním motivačním faktorem mého letošního výjezdu. Náplní tohoto mezinárodního semináře byla přednášková činnost akademických pracovníků z různých členských zemí EU. Tento souběh činností se opět ukázal jako velmi plodný, protože došlo k mnoha zajímavým setkáním s ostatními účastníky tohoto semináře.
Pobyt v rámci programu Sokrates/Erasmus tak byl pro mě obohacující jak po odborné stránce, tak i po té ´lidské´ - Portugalsko je jedna ze zemi západní Evropy, kde individualismus nevytěsnil srdečnou komunikaci. Portugalští partneři byli velice přátelští a starostliví hostitelé. V závěru bych ještě jednou chtěla vyzdvihnout zajímavý nápad účastnit se jak klasické mobility učitelů, tak i mezinárodní konference Erasmus Meeting. Právě setkání a neformální rozhovory s dalšími účastníky z celé Evropy patřily k nejvýraznějších charakteristikám pobytu.
Hana Horáková
katedra aplikované lingvistiky