Katedra aplikované lingvistiky Fakulty informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové, která byla ustavena v roce 1997, uspořádala při příležitosti 10. výročí svého založení dne 05. 09. 2007 mezinárodní konferenci „Vědecký výzkum a výuka jazyků“.
Konference byla zahájena rektorkou Univerzity Hradec Králové paní doc. RNDr. Jaroslavou Mikuleckou, CSc. a děkanem Fakulty informatiky a managementu panem doc. RNDr. Josefem Hynkem, MBA, Ph.D., kteří zdůraznili význam odborné jazykové přípravy a zhodnotili pozitivní přínos katedry k fakultním i univerzitním pedagogickým, vědeckým, překladatelským a tlumočnickým aktivitám. Dopolední plenární přednášky Jamese B. Whita „Perspective on Learning“ a Padraiga McGratha „Teaching Improvisation and Abstraction to Advanced Language Students“ zaujaly všechny účastníky konference. Odpolední přednášky probíhaly ve dvou sekcích.
Ve sborníku – v tištěné části jsou v plném znění uveřejněny obě plenární přednášky a s ohledem na teoretickou náročnost a značnou komplikovanost prezentované problematiky jsou publikovány příspěvky prof. PhDr. Jany Králové, CSc. (Přínos české lingvistiky pro didaktiku překladu) a PhDr. Jitky Cvejnové (Význam slova „diligence“ ve francouzských právních textech s přihlédnutím k významu slova ve španělštině a angličtině). Tištěná část sborníku obsahuje rovněž abstrakty 24 přihlášených příspěvků, jejichž plné verze jsou umístěny na CD-ROM. Sborník přináší také článek „Deset let činnosti Katedry aplikované lingvistiky FIM Univerzity Hradec Králové“, přehled monografií, učebnic, skript pracovníků a pracovnic Katedry aplikované lingvistiky a přehled multimediálních kurzů (43), jejichž autorkami jsou pracovnice Katedry aplikované lingvistiky.
Po jednání sekcí, kde vzbudily mimo jiné pozornost příspěvky doc. Štyrského a doc. Šípka k problematice „Logoterapie a výuky cizích jazyků“ a Catherine Matsuo (Fukuoka University, Japan) „Teacher Education and Narrative Inquiry: A Presentation of Two Narrative Inquiry Research Frameworks for Understanding and Developing Teacher Knowledge and Classroom Practice“, se při rautu dále neformálně diskutovalo.
Domníváme se, že konference byla vydařená a příspěvky, které byly posuzovány vždy dvěma recenzenty, naše jednání obohatily a jsou inspirací pro další práci.
Ilona Semrádová