Univerzita Hradec Králové využívá již od roku 2000 pro podporu studentů v prezenční i kombinované formě studia e-learningové nástroje. Používaný systém WebCT je vhodným nástrojem pro online podporu studia.
Vyučujícím umožňuje prostřednictvím webu prezentovat studijní materiály, testovat studenty, komunikovat s nimi, administrovat jednotlivé předměty a využívat různé monitorovací nástroje pro hodnocení práce studentů. Studentům systém umožňuje webový přístup k studijním materiálům, komunikaci s pedagogy i s ostatními studenty i práci ve virtuálních týmech.
Protože podobně komplexní systém může být dobře využíván pouze v případě, že jej uživatelé dobře znají a dokáží účelně použít, je třeba akademické pracovníky proškolit a tímto způsobem připravit podmínky pro efektivní a celoplošné používání moderního LMS na univerzitě. Tento cíl si klade projekt REKAP - Rozvoj e-learningových kompetencí akademických pracovníků (Evropský sociální fond, opatření 3.2 Podpora terciárního vzdělávání, výzkumu a vývoje).
V jarním měsících proběhlo rozsáhlé dotazníkové šetření „On-LIne VýukA na Univerzitě Hradec Králové - Zkušenosti, názory a potřeby akademických pracovníků“, kterým byli osloveni všichni akademičtí pracovníci univerzity. Z respondentů, kteří odevzdali vyplněný dotazník, byl v červnu 2007 vylosován „výherce“, jemuž byl po dobu konání projektu (do 30.6.2008) zapůjčen nový notebooku.
V rámci projektu byl vytvořen modulární kurz „Efektivní e-learning“ složený z pěti modulů:
Modul Metodologie vytváření testů je věnován problematice testování, typologii testů, validitě, reliabilitě a efektivnosti testování. V modulu Vytváření a management testů a projektů se účastníci kurzu naučí používat nástroje WebCT sloužící k prověřování vědomostí studentů a k monitorování studijních aktivit v kurzech.
Modul Vytváření obsahu kurzu slouží k seznámení se základními nástroji pro vytváření samotného obsahu kurzu ve WebCT a na něj navazující modul Vytváření a použití modulů (vzdělávacích objektů) dává přehled o struktuře kurzu.
V modulu Komunikace a management diskusních skupin získají účastníci dovednosti potřebné k aktivnímu moderování diskuse.
Prezenční výuka se skládá z úvodního a závěrečného dvou až tří hodinového tutoriálu a dvou volitelných konzultací. Mezi tutoriály je zařazeno samostudium multimediálních studijních materiálů.
Akademičtí pracovníci, kteří nemají možnost neomezeného přístupu k PC potřebných technických parametrů na pracovišti, budou mít po dobu trvání kurzu možnost zapůjčit si jeden ze sedmi notebooků, zakoupených pro potřeby projektu, a šest z úspěšných účastníků kurzu bude moci počátkem roku 2008 vycestovat na evropskou konferenci uživatelů WebCT.
Přihlášky do kurzů a další informace o projektu jsou na http://fim.uhk.cz/rekap/.
Petra Poulová
hlavní garant projektu