V průběhu minulých tří let European Association of Distance Teaching Universities (EADTU) ve spolupráci s týmem dvanácti evropských pracovišť působících v oblasti distančního vzdělávání a e-learningu (např. Open University UK, Open Universiteit Nederland, Centre National d'Enseignement à Distance (CNED), Universidad Nacional de Educación a Distancia, National Council for Distance Education) vyvinula nástroj E-xcellence sloužící pro hodnocení kvality eLearningových kurzů i celých studijních programů.
E-xcellence je nástroj sloužící k evaluaci e-learnigových kurzů z pedagogického, organizačního i technického pohledu. Zvláštní pozornost je v něm věnována jejich dostupnosti, flexibilitě a interaktivitě. Při tvorbě E-xcellence vycházeli autoři z mnoha nástrojů používaných jednotlivými institucemi či v rámci národních systémů.
Pomocí E-xcellence může zájemce absolvovat poměrně rychlou hodnotící proceduru pomocí tzv. Quickscanu nebo obsáhlý hodnotící proces pokrývající veškeré e-learningové aktivity instituce, tzv. Full Assesment.
Cílem projektu E-xcellence+, který odstartoval v lednu 2008, je rozšíření nástroje E-xcellence v evropském vysokoškolském prostředí. V České republice má projektový tým dvě partnerská pracoviště – Českou Asociaci Distančního Univerzitního Vzdělávání (ČADUV) a Fakultu informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové.
Za tímto účelem je organizována řada národních a mezinárodních workshopů, jejichž cílem je seznámit odbornou veřejnost s možnosti hodnocení kvality v oblasti e-learningu.
První ze série seminářů se konal v České republice v rámci konference eLearning 2008 13. až 14. listopadu na Univerzitě Hradec Králové.
Zástupci Excellence+ Core Team - Keith Williams z britské Open Univerzity a Pekka Kess z University of Oulu – přednesli velmi zajímavý příspěvek věnovaný problematice hodnocení kvality eLearningu v rámci plenárních přednášek konference eLearning2008.
Čtvrteční část workshopu byla věnována národním systémům hodnocení eLearningu. Zúčastnili se jí reprezentanti sedmi univerzit, Rady vysokých škol, ČADUV a Národního centra distančního vzdělávání v Praze.
Pátek byl následně zaměřen na vnitřní hodnocení eLearningu na Fakultě informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové. Workshopu se zúčastnili autoři a tutoři eLearningových kurzů i jejich uživatelé – studenti.
Petra Poulová