Telegraf - elektronický časopis Fakulty informatiky a managementu UHK

Telegraf

čtrnáctideník ze života Fakulty informatiky a managementu
číslo 10/2008, vyšlo 05.11.2008

Studenti manažerských metod okusili AC/DC

Leckdo by si po přečtení titulku mohl myslet, že na následujících řádcích nalezne informace o populární australské skupině. Opak je však pravdou.

Ve čtvrtek 23. října 2008 navštívili FIM UHK zástupci personálně poradenské kanceláře Hofírek Consulting, která s univerzitou dlouhodobě spolupracuje, a studentům předmětu Manažerské metody poskytli možnost na vlastní kůži zažít Assessment/Development centrum.

Metoda Assessment/Development Centre, která slouží pro výběr, diagnostiku a rozvoj pracovníků, je zaměřena především na simulaci běžných pracovních situací, v rámci nichž je za pomocí ověřených technik a pozorovatelů identifikován a hodnocen relevantní osobnostní potenciál každého kandidáta.

Zmiňované setkání proběhlo ve dvou částech. Nejprve, v rámci přednášky, byli posluchači seznámeni se základní charakteristikou, východisky a významem metody, včetně jejích počátků a historie. Pak už následovaly ukázky jejího praktického využití na jednotlivých seminářích za využití technik In Basket Simulation, Group Exercise a hraní rolí.

In Basket Simulation sleduje pracovní výkon v situaci podobné reálnému výkonu dané pozice. Zde byli studenti uvedeni do prostředí fiktivní firmy a postaveni před řadu úkolů, které museli zapracovat do časového harmonogramu, přičemž bylo třeba seřadit úkoly dle priority a vypořádat se s danými omezeními a časovými kolizemi. Následující Group Exercise zaměřené na sledování rozdílu mezi individuální a skupinovou prací poskytlo účastníkům odpovědi na to, jak jsou schopni komunikovat, prosadit vlastní názor, dosáhnout konsenzu a jak se celkově uplatňují ve skupině. V poslední části, věnované hraní rolí se vybraný dobrovolník ocitl v nepříjemné roli přijímacího technika autoservisu, který s disponibilními zdroji a za daných okolností musí zvolit zákazníka, jehož vůz nebude připraven na smluvený termín, s tímto se sejít a nalézt řešení uspokojivé pro obě strany. Přitom je samozřejmě vázán obchodními cíli firmy, historií zákazníka, jeho povahovými, osobnostními rysy a podobně. Každá z těchto částí byla zakončena vyhodnocením na základě ideálního řešení.

Studenti tímto prostřednictvím mohli získat cennou zkušenost, kterou mnozí z nich využijí při hledání svého skutečného zaměstnání po ukončení studia, jelikož AC se stává velmi oblíbené mimo jiné pro výběr pracovníků z řad absolventů. Vědí jak takové „hodnotící centrum“ probíhá, proč, co a jakým způsobem se hodnotí a třeba také to, na co je dobré si dát pozor. V úplném závěru dostali posluchači možnost odpovědět na otázku „Jaká společnost ze soukromé sféry jako poprvé použila AC/DC?“ a zúčastnit se tak soutěže o láhev „červeného hofírkovského“, z které jako vítěz vyšel Lukáš Prajzler, student 4. ročníku IM (5).

Zpětná vazba v podobě hodnocení celé akce proběhla ve třech hodnotících úrovních – hodnotili zúčastnění studenti, kteří byli převážně studenty 4. ročníků IM(5), vyučující FIM, zastoupená ing. Hanou Mohelskou, Ph.D. a zástupci personálně poradenské kanceláře Hofírek Consulting – Veronika Rudolfová, Otakar Sedláček, Pavel Lipovský a Daniela Mazalová. Názory studentů a vyučujícího se vzácně shodly – akce byla vzorně připravená, fundovaně moderovaná a kromě celé řady odborných poznatků přinesla nejen aktivní zapojení všech zúčastněných, ale i prostor pro diskuzi a příklady z praxe. Příjemným faktem byla určitě přátelská a uvolněná atmosféra, která vládla po celou dobu konání akce. Negativní připomínky ve zpětné vazbě nepadly – snad jen připomínka ke zvážení pro budoucí akce: „Chtělo to ještě více času!“

Hana Mohelská, vedoucí katedry managementu
Jan Malota, student 5. ročníku IM(5)

 

Článek byl zobrazen 2456x.


 
redakční rada: Ing. Věra Palánová, doc. Ing. Václav Janeček, CSc.
© 2005 Fakulta informatiky a managementu