Telegraf - elektronický časopis Fakulty informatiky a managementu UHK

Telegraf

čtrnáctideník ze života Fakulty informatiky a managementu
číslo 12/2008, vyšlo 03.12.2008

Spam – jak nepřivolávat, nepřijímat a nerozesílat nevyžádanou poštu

tak zní název nové knihy doktoranda Katedry informačních technologií FIM UHK Martina Adámka, která v listopadu 2008 vyšla v nakladatelství Grada.

Jak sám autor uvádí: "Text knihy jsem původně psal jako diplomovou práci. Tu se mi ale z důvodu její neformální podoby nepodařilo obhájit napoprvé, a tak jsem diplomku musel přepsat – aby byl text sušší, strozší, "vědečtější", méně květnatý, a méně napínavý. Pak jsem text první verze diplomky přejmenoval na knihu, upravil pro vydání (mj. oddělení obrázků od textu, apod.) a lehce obsahově zaktualizoval."

Kniha je určena pro více skupin čtenářů od široké veřejnosti, přes firmy, až po webmastery a jiné profesionály v oblasti ICT. Komplexně se věnuje oblasti spamu i některým příbuzným tématům. Nabízí pohled nejen z hlediska informačních a komunikačních technologií, ale i z hlediska marketingově psychologického, s eticko morálními vsuvkami.

Obsahuje konkrétní návody a rady, jak svým chováním nezvyšovat objem spamu ve své schránce; jak psát osobní zprávy, aby nevypadaly jako spam; a jak firmy mohou eticky a legálně oslovovat své stálé i potenciální zákazníky.

Součástí je okomentovaný přehled způsobů, jakými lze e-mailové adresy ochránit při jejich zveřejňování na webu, při dodržení zásad validity a přístupnosti stránek. Na něj navazuje obecný přehled nejrozšířenějších antispamových řešení, i s jejich výhodami a nevýhodami.

Zmíněny jsou právní aspekty spamové problematiky, s úvahami o morální hranici mezi spamem a přijatelnou reklamou.

Text odhaluje i některé vnitřní principy používané pro šíření spamu, a obsahuje i úvahy o budoucím vývoji.

Článek byl zobrazen 1544x.


 
redakční rada: Ing. Věra Palánová, doc. Ing. Václav Janeček, CSc.
© 2005 Fakulta informatiky a managementu