Telegraf - elektronický časopis Fakulty informatiky a managementu UHK

Telegraf

čtrnáctideník ze života Fakulty informatiky a managementu
číslo 1/2009, vyšlo 16.02.2009

Pokles zájmu o praktickou výuku v cestovním ruchu

Atraktivní studijní obor Management cestovního ruchu poskytuje široké spektrum povinných a volitelných předmětů, které umožňují individuální profilaci studentů dle vlastního výběru.

Co je třeba vyzdvihnout, to je nabídka předmětů spojujících získanou teorii s nenahraditelnou praxí. Jak jinak nahlédnout pod pokličku na první pohled banálního ale z pohledu organizace a udržitelnosti mnohem komplikovanějšího a neustále se vyvíjejícího cestovního ruchu?

Že stačí mít pozemek, postavit hotel, vymyslet zajímavý program a přitáhnout turistickou klientelu? Ale takhle snadné a bezmyšlenkovité to přeci není. Schází socio-kulturní a environmentální zohlednění, kvalitní a hloubkový management a marketing. Cestovní ruch je totiž také věda a politika, a to jak v komunálním, tak globálním rozsahu. Jak se například vyvíjí v zemích tzv. „třetího světa“? Jak rozdílný zážitek a dopad na dané prostředí bude mít masový pobytový zájezd u moře a alternativní cestovní ruch ve formě agroturismu?

Právě naše knihovna vám k tomu nabízí nejpestřejší literaturu v celé České republice, a to včetně spousty rozmanitých a čtivých případových studií v českém i světovém jazyce. A to už představuje velmi přínosný obrázek o záludnostech a perspektivách cestovního ruchu v reálném životě.

Ale pokud chcete proniknout do podstaty a zvláštností svého studijního oboru, nemusíte jenom ležet v knížkách a sedět u monitoru. „Na vlastní kůži“ si můžete poslechnout zamyšleníhodné a neobvyklé zkušenosti a dojmy různých účastníků cestovního ruchu ve vytčené lokalitě, spoluúčastnit se na jejich tradicích - poznat nové lidi, nová místa – jejich slabé stránky a možnosti. Nejspíše se setkáte také se střetem názorů mezi místními obyvateli a místní správou, budete vyvedeni z vlastního omylu, ale abyste mohli lidem rozumět, musíte s nimi mluvit, abyste mohli posoudit zranitelnost a kouzlo krajiny, musíte ji navštívit. Tehdy si utvoříte vlastní objektivní názor, zbouráte všechny předsudky, a získáte ty nejcennější podklady ke svému studiu – zkušenost, zážitky a znalosti, které vám zůstanou navždy. Navíc, shrnete-li je do vlastní semestrální práce, bude vaše úsilí oceněno také z vnějšku.

Proto se neváhejte zúčastnit výzkumů, které naše škola pořádá – přínosy jsou jak společné, tak osobní.

Taková Antropologie cestovního ruchu vyučovaná v anglickém jazyce mi pomohla najít širší souvislosti dosud absolvovaných předmětů v rámci Managementu cestovního ruchu. A to díky vlastní prezentaci na vybranou případovou studii, věcným přednáškám v cizím jazyce a podniknutým výzkumům ohledně „holandské osady“ u Stárkova a venkovského cestovního ruchu ve své domovině.

Proč ale zájem o praktické předměty tohoto typu upadá?

Pro nedostatek času a zájmu ze strany studentů, nebo z důvodu nízké propagace a skromného zveřejňování dosažených výsledků z podstoupených výzkumů ze strany školy?

Zájem by měl být oboustranný – poskytnout studentům co nejkvalitnější vzdělání s okamžitou návazností v praxi. Každý student má právo si takový předmět zvolit, rozvinout své vnitřní vlohy a pojmout sounáležící výzkum dle vlastních schopností.

Až budete volit nové předměty do svých studijních plánů, zvažte, zda tam také nezařadit ty s praktickou náplní, protože právě v takových se můžete seberealizovat.

Jednoduše vás chci všechny oslovit – nepodpoříme na naší škole a zvláště v oblasti cestovního ruchu stávající a nové formy „praktické výuky“?

Kateřina Šilarová
studenkta MCR-A2
Článek byl zobrazen 2137x.


 
redakční rada: Ing. Věra Palánová, doc. Ing. Václav Janeček, CSc.
© 2005 Fakulta informatiky a managementu