Telegraf - elektronický časopis Fakulty informatiky a managementu UHK

Telegraf

čtrnáctideník ze života Fakulty informatiky a managementu
číslo 3/2010, vyšlo 30.04.2010

Výkonné počítače a statistický software

V roce 2009 byl na Fakultě informatiky a managementu řešen projekt „Nákup počítačové učebny a specializovaného softwaru“ který získal významnou finanční podporu z Fondu rozvoje vysokých škol (FRVŠ).

FIM UHK se na projektu částečně finančně podílela (podmínka FRVŠ). Fakulta připravila výběrové řízení na nákup počítačů, Útvar informačních systémů FIM zajistil konzultační a expertní pomoc při tomto výběrovém řízení a při instalaci počítačové učebny. Rovněž instalace nového softwaru na učebnách a jeho následný upgrade na vyšší verzi nebyly zcela rutinními záležitostmi a vyžádaly si od pracovníků ÚIS FIM mimořádné nasazení.

V rámci projektu byla vybavena jedna nová učebna výkonnými osobními počítači, došlo k modernizaci a sjednocení softwaru pro analýzy dat a byl získán software zcela nového typu pro úlohy typu data mining.

Na novou počítačovou učebnu (J21) byl instalovaný statistický software IBM®SPSS Statistics verze 18 a dataminingový software IBM®SPSS Modeler verze 13 (který je více známý pod dřívějším názvem Clementine).

Na další počítačovou učebnu (J7) byl instalován software IBM®SPSS Base ve verzi 18 a tři jeho specializované moduly (Categories, Conjoint, Forecasting) pro statistické analýzy dat.

Označení Statistics v názvu námi pořízeného softwaru charakterizuje kompletní sadu analytických nástrojů, Base je základní statistický modul apod.

Současně byla pořízena 1 licence Text Mining a Web Mining for PASW (respektive for IBM®SPSS) Modeler a Language Weaver. Tento software doplňuje kategorii data miningových úloh o možnosti analýz pro data textového typu, které nejsou zahrnuty v běžných analytických nástrojích. Bude využitý pro prezentaci možností daného typu softwaru ve výuce, případně pro studium v rámci specializované (seminární, nebo závěrečné) studentské práce.

Zakoupené licence softwaru nemají časové omezení. Nové verze mohou být případně získány na základě volitelné smlouvy o údržbě softwaru.

Software SPSS je považován za standard pro výpočetní statistiku. Mezi jeho silné stránky, při porovnání s konkurenčním, také univerzálně zaměřeným statistickým softwarem (například SAS, S-Plus, Statistica, Stata, NCSS, Statgraphics, Minitab, Systat), patří intuitivní uživatelské prostředí. Předností je velká škála funkcí pro datový management. Mohou s ním pracovat též technicky méně zdatní uživatelé, přestože se jedná o specializovaný a profesionální software. Specializovaní uživatelé mají možnost ovládat činnost programu pomocí vnitřního skriptovacího jazyka, jazyka Python, nebo mohou využívat příkazy jazyka R (statistický freeware).

Protože práce s programy SPSS není podmíněna výraznými nároky na technickou zdatnost uživatele, je vhodným doplňkem výuky v řadě předmětů. Při výuce je možné soustředit se více na problém, metody, analýzy a interpretace výsledků, potlačit lze technickou stránku návrhu a řešení.

Protože software SPSS má dlouholetou tradici vývoje (od roku 1968), tak je poměrně rozšířený a využívaný v praxi. Seznámení s tímto softwarem nezůstane pravděpodobně pouze na akademické úrovni, protože je používán řadou výrobních podniků, firem, státních i soukromých institucí. Jeho analytické a reportovací možnosti (například pivot table pro interaktivní úpravu výstupních sestav) lze dobře využít při běžné analytické činnosti

K vysvětlení současného názvu softwaru lze říci, že v roce 2009 došlo k akvizici SPSS firmou IBM, tento krok byl dokonce označen za významnou událost v oblasti IT roku 2009. Například Computerworld číslo 22 ze dne 11. 12. 2009 uvádí ve svém v článku Přehled hlavních událostí v IT roku 2009: „Firmu SPSS, poskytovatele systémů pro analýzu dat, koupila o prázdninách za 1,2 miliardy dolarů firma IBM. SPSS se specializuje na prediktivní analýzu informací.

Software SPSS byl počátkem roku 2009 přejmenován na PASW (Predictive Analytics SoftWare), pravděpodobně v souvislosti s připravovaným zahrnutím mezi IBM analytické nástroje. Později (cca v září 2009) byl název vrácen k původní obchodní značce SPSS (Statistical Package for Social Sciences) ve tvaru IBM®SPSS. Toto označení vyjadřuje spojení dvou silných partnerů, specialisty na informační technologie a softwarové firmy, specializované na analytický a prediktivní software a statistiku.

Začlenění známého statistického softwaru SPSS do skupiny produktů firmy IBM, určených pro informační management, je potvrzením dlouhodobějšího trendu, který je spojený s rozšířením výpočetní techniky a který lze pozorovat též u dalších významných reprezentantů v oblasti IT. Potvrzuje se praktický význam a nutnost technického propojení databázových, modelovacích a analytických nástrojů. Integrace těchto funkcí koresponduje s rostoucím zájmem firem o využití informací z dat pro běžnou praktickou činnost, pro rozhodování a prediktivní modelování.

Pro naše studenty, zejména z oborů Informačního managementu a Aplikované informatiky, může být propojení obou firem dalším signálem a (nebo) potvrzením praktického významu sjednocování nebo koordinace platforem technologických řešení a analytických metod. Při využití nového softwaru na učebně J21 mají možnost prakticky se seznámit s jedním konkrétním řešením již během studií na naší fakultě.

Hlavním výsledkem projektu je tedy výrazné rozšíření možností pro inovaci a modernizaci výuky informaticky zaměřených předmětů. Pořízené vybavení usnadňuje výuku analytických a  technických principů práce s numericky náročnými algoritmy a datovými soubory. Má význam pro rozvoj kreativních schopností a představivosti studentů. Praktický význam spočívá v konkrétní technologické dostupnosti metod a nástrojů integrace dat s principy práce s datovými modely a soubory.

Nové vybavení rozšiřuje didaktické možnosti pro výuku. Především však si studenti mohou vytvářet vlastní názor a nový pohled na řešení problémů v dané oblasti, mají příležitost získat zkušenosti a dovednosti, které mohou uplatnit na trhu práce. Záleží do velké míry na každém ze studentů, jak intenzivně využije tyto nové příležitosti, do jaké hloubky se seznámí s moderními technologiemi, které jsou postupně začleňovány do výuky příslušných předmětů.

Hana Skalská
Antonín Slabý

 

 

Článek byl zobrazen 1780x.


 
redakční rada: Ing. Věra Palánová, doc. Ing. Václav Janeček, CSc.
© 2005 Fakulta informatiky a managementu