Telegraf - elektronický časopis Fakulty informatiky a managementu UHK

Telegraf

čtrnáctideník ze života Fakulty informatiky a managementu
číslo 1/2011, vyšlo 07.02.2011

Představujeme nové publikace...

 

------------------------------------------

Antonín Slabý, Tomáš Kozel,  Hana Mohelská a kol.
Mobilita v podnikovém prostředí.
Hradec Králové: Gaudeamus, 1. vydání, 2010, 179 stran, ISBN 978-80-7435-094-8.

Publikace se věnuje důležitému problému mobilizace procesů, tj. přeměny částí těchto procesů nebo celých procesů na mobilní variantu realizace a softwarové podpory. Přeměna procesů v mobilní se týká softwarových, služebních, provozních a většiny obchodně orientovaných business procesů. Uvažování mobility procesů a převedení části procesů na mobilní užití má značný dopad do změn struktury procesů, změn podpůrných technologií a organizaci a řízení procesů. Jiný je hlavně způsob rozhodování o tom, jaká data mají být dostupná z jakého koncového zařízení s ohledem na efektivitu mobilní komunikace, jakož i celý management mobilních procesů.

Přeměna procesů v mobilní se většinou soustřeďuje na jednotlivé vybrané aktivity (části) v rámci procesu. Mobilní procesy jsou organicky realizovány/podporovány mobilními informačními systémy tvořenými množinou vzájemně svázaných komponent, které sbírají informace a spravují procesy, ukládají a distribuují informaci s využitím mobilních informačních a komunikačních technologií.

Z výsledků dotazníkového průzkumu, provedeného s účastí doktorandů a studentů, byl zmapovaný  současný stav v oblasti nasazení a využití mobilních technologií podnicích v České republice, dále byly zkoumány předpoklady pro jejich nasazení i okolností, které brání tomuto procesu v českých podmínkách. Průzkum zahrnoval také problematiku efektivního využití mobilních technologií v oblasti m-Business a m-Commerce a možnosti vzájemného ovlivňování/synergie oblasti řízení a oblasti mobilních informačních technologií.

Publikace zahrnuje poznatky, které se týmu pod vedením prof. Slabého podařilo shromáždit v období 2008 – 2010, a to díky poskytnuté účelové podpoře formou dotace z Grantové agentury České republiky (GAČR) v rámci projektu č. 402/08/1046 Modely firem s mobilně orientovanou architekturou.

 

------------------------------------------

Ivana Šimonová a kol. Styly učení v aplikacích eLearnigu. Hradec Králové: Miloš Vognar – M&V Hradec Králové, 1. vydání, 2010, 116 stran, ISBN  978-80-86771-44-1.

Monografie je prvním výstupem tříletého projektu č. P407/10/0632 podporovaného Grantovou agenturou České republiky (GAČR) s názvem Formování flexibilního modelu vzdělávacího procesu realizovaného s podporou ICT na základě detekovaného individuálního stylu učení.

Cílem předložené monografie je stručně sumarizovat poznatky z oblasti stylů učení a aplikovat je v současných podmínkách eLearningu, ve kterých vyučovací proces probíhá. Jde o podmínky, které mají poněkud odlišné charakteristiky, než byly v období, kdy se v české pedagogické literatuře objevila komplexní publikace z oblasti stylů učení J. Mareše - Styly učení žáků a studentů.

Za poslední dvě desetiletí se změnili žáci, studenti i učitelé, a to jak ve vzájemných vztazích a ve vnějších projevech chování, tak i ve vnitřním způsobu zpracování informací; změnily se požadavky na vstupní i výstupní kompetence studentů i učitelů, začaly být využívány nové metody a organizační formy vyučování, nové materiální didaktické prostředky, vyvstal požadavek celoživotního vzdělávání, a se stále větší mírou stoupá význam eLearningu. Všechny uvedené změny se promítají do průběhu a struktury dnešního vzdělávacího procesu a jeho vzdělávacího obsahu. Zohlednění stylu učení je jedním z faktorů, které pozitivně ovlivňují efektivitu výuky, na druhé straně je potřeba, aby student byl schopen učit se i z materiálů odpovídajících všem stylům učení, protože ne vždy je dostupná jejich široká škála, ze které by si vybral pouze ty, které vyhovují jeho stylu učení. Profesionálně zdatný učitel by měl být schopen nejen detekovat styl učení jednotlivého studenta, ale měl by dokázat využívat takové didaktické prostředky, kterými bude proces učení realizován efektivně i ve skupině studentů s různými styly učení.

Monografie je strukturována do čtyř částí: Analýza stylů učení jako jedna z podmínek jeho efektivity; Styly učení a možnosti jejich respektování v eLearningu; „Digitální” kompetence jako předpoklad individualizace eLearningu; Metaanalýza zkoumání stylů učení při práci v eLearningovém prostředí.

Na monografii se dále podíleli prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. a doc. RNDr. Petra Poulová, Ph.D. z UHK; doc. PaedDr. Pavel Doulík, Ph.D., doc. PhDr. Jiří Škoda, Ph.D. a Václav Jindráček z UJEP Ústí nad Labem.

 

Článek byl zobrazen 1246x.


 
redakční rada: Ing. Věra Palánová, doc. Ing. Václav Janeček, CSc.
© 2005 Fakulta informatiky a managementu