Telegraf - elektronický časopis Fakulty informatiky a managementu UHK

Telegraf

čtrnáctideník ze života Fakulty informatiky a managementu
číslo 2/2014, vyšlo 26.03.2014

Jak udělat firmu, aby to lidi bavilo

V úterý 11. března 2014 vystoupil v rámci 6. ročníku HIT kariéry vzácný host, filantrop Libor Malý, bývalý majitel společnosti LMC, s.r.o. a duchovní otec internetových pracovních portálů Jobs.cz a Práce.cz.

Ve své dvouhodinové přednášce se pokusil studentům předat esenci toho, jakou životní filosofii zastává a jak se mu ji podařilo promítnout i do struktury a procesů ve vlastní firmě, kterou budoval 16 let. Firma byla nakonec při prodeji oceněna na cca 1 miliardu Kč, což je dobrým důkazem, že tyto zásady fungují.

Jednou z jeho hlavních zásad, které se táhla jako červená nit celou přednáškou, bylo pravidlo: „Chovej se k ostatním tak, jak chceš, aby se oni chovali k Tobě“. Ve firmě je třeba dbát na to, aby všichni byli spokojeni. Pokud jsou spokojeni zaměstnanci, dobře a ochotně pracují, a pak jsou spokojeni šéfové. Šéfové mají dobré výsledky a to generuje spokojenost majitelů. Pokud celá firma dobře funguje, pak jsou spokojeni i zákazníci.

Pan Malý tvrdí, že každý systém jde rozložit na 3 roviny:

  • Informační (software, lidská mysl, předpoklad)
  • Energetickou (napájení, lidská emoce, příčina)
  • Hmotnou (hardware, lidské tělo, následek)

Na informační úrovni je třeba bezpodmínečně zajistit, aby lidé měli ve věcech jasno. Kam firma směřuje a co je jejich úkol. Pak může celá firma táhnout za jeden provaz a množství pochybností se sníží na minimum.

Na energetické úrovni je důležité zajistit, aby se lidé cítili dobře a měli radost z práce. Zde pomáhají faktory typu kultura a sdílené hodnoty, etika, motivace, příjemné pracovní prostředí a pracovní podmínky, relaxace. Spokojený zaměstnanec pracuje ochotně a s nadšením.

Na hmotné úrovni se pak již jen materializují výsledky toho, jak dobře je nastavená úroveň informační a energetická. Lidé se těší do práce, kde vzniká skvělá parta kolegů. Žádné korporátní pletichy. Vyšší hladina důvěry mezi zaměstnanci přináší nižší náklady na kontrolní mechanismy. Firma generuje očekávaný zisk. A hlavně: „Lidi to baví“ -  což bylo také hlavním tématem celé přednášky.

Jiří Červený
Institut moderních informačních technologií FIM

 

Článek byl zobrazen 666x.


 
redakční rada: Ing. Věra Palánová, doc. Ing. Václav Janeček, CSc.
© 2005 Fakulta informatiky a managementu