Telegraf - elektronický časopis Fakulty informatiky a managementu UHK

Telegraf

čtrnáctideník ze života Fakulty informatiky a managementu
číslo 6/2004, vyšlo 16.04.2004

Výsledky akce „Snídaně s děkanem“

Úvodem tohoto příspěvku bych rád předeslal, že následující seznam problémů, kterými se hodláme zabývat, vznikl nejen v rámci snídaní se studenty,

ale zahrnuje i náměty z paralelně organizovaného projektu zjištění názorové hladiny studentů FIM UHK, který právě dokončila skupina studentů pod vedením dr. Strnadové.
Cílem obou akcí bylo diskutovat se studenty o pozitivech i negativech jejich studia na naší fakultě a porovnat pohled vedení fakulty na možné problémy s každodenní realitou studentského života.
Bylo příjemné zjistit z výsledků obou akcí, že studenti považují FIM za dobré místo ke studiu a svého rozhodnutí zde studovat rozhodně nelitují. Kromě problémů, o nichž vedení fakulty ví a usiluje o jejich řešení, jsme společně identifikovali i některé další, které jsou právě mnohem zřetelnější z pohledu studenta.
Mnohé konkrétní problémy týkající se jednotlivých předmětů, vyučujících či dalších zaměstnanců fakulty jsem v uplynulých dnech řešil přímo s dotčenými osobami či jejich nadřízenými, obecnější problémy jsem si dovolil rozdělit do čtyř oblastí dle časového horizontu, ve kterém se domnívám, že bychom s daným problémem mohli pohnout.
Níže uvedený seznam byl předmětem jednání kolegia děkana dne 13.4.2004 a Akademického senátu FIM dne 14.4.2004. Ke každému problému byl přiřazen konkrétní správce, který má za úkol se problému aktivně věnovat a pokud možno jej i vyřešit.
V této souvislosti si dobře uvědomuji, že i některé klíčové úkoly jsou opravdu velmi těžko řešitelné – není snadné získat potřebných 400 miliónů korun na výstavbu nové budovy FIM. Řada úkolů je uvozena slůvkem „zvážit“, což není apriorní alibismus, ale výraz toho, že jsme si vědomi širších souvislostí a omezení, která je třeba vzít v úvahu předtím, než přistoupíme k závaznému rozhodnutí. Jiné problémy jsou řešitelné pouze při vzájemné spolupráci všech zúčastněných – což lze ilustrovat například na problému špinavých klávesnic na učebnách a nad nimi svačících uživatelů.
Přesto a právě proto je nutné, abychom společně usilovali o vyřešení co největšího počtu problému zde uvedených a napomohli tomu, aby naše fakulta byla ještě lepším místem ke studiu i práci. Za vedení fakulty mohu slíbit, že jsme připraveni.


Problémy řešitelné okamžitě
  1. Zlepšit informovanost studentů o odpadající výuce – důslednější využívání příslušné části našeho www sekretářkami kateder
  2. Zrušit poplatek za využívání internetu na kolejích UHK
  3. Změnit systém vydávání klíčů od skříněk před učebnou B5
  4. Zvážit možnost instalace dalšího automatu – minerální vody
  5. Zlepšit informovanost studentů oboru SM o využití finančních prostředků, které vydělají během letní a zimní praxe, investovat do sportovního vybavení a potřeb
  6. Přednášky odborníků z praxe výrazněji propagovat a požádat i vyučující, aby akci studentům připomněli/doporučili
  7. Posoudit vhodnost instalace pevných věšáků na učebně A5 (stojací věšáky jsou přetížené)
  8. Zakoupit ještě několik stolků na chodby (pod laptopy)
  9. Zvážit možnost spuštění aplikace HelpDesk i pro studenty
  10. Pravidelně čistit klávesnice, kontrolovat funkčnost a čistit myši, zvážit případnou výměnu myší na B2 a B10
  11. Pravidelně kontrolovat dodržování pravidel využívání IT na učebnách (jídlo, pití, hraní her, obtěžování hlukem atd.)
  12. Po dohodě s právníkem a v souladu s platnou právní úpravou umístit viditelně na www informaci o tom, že provoz na síti je monitorován
  13. Cvičení neznamená samostatnou práci studentů bez přítomnosti
  14. vyučujícího! Vyučující musí být přítomen na učebně!
  15. Aktualizovat rozvrhy hodin na dveřích učeben
  16. Dbát na přehlednost a „úroveň“ nástěnek fakulty a jednotlivých kateder, zajistit pravidelný dohled sekretářek

Problémy řešitelné v příštím semestru
  1. Zlepšit „vstupní informovanost“. Uvítací den na FIMu - místo úvodní přednášky Psychologie uspořádat informační den pro nově přijaté studenty v týdnu před zahájením semestru, využít studentů starších ročníků k podání informací a prohlídce budov
  2. U zápisu více zdůraznit důležité termíny (státnice, diplomové práce atd.), zvážit i větší viditelnost těchto termínů na www
  3. Včas objasnit a připravit studenty na nově zaváděný systém státnic, vhodně ošetřit přechodné období
  4. Připravit rozvrh s větším předstihem a omezit počet změn v prvním a druhém týdnu semestru, včas oznámit rušení předmětů a předejít zmatkům na začátku semestru
  5. Ověřit skutečnou potřebu a zvážit otevření knihovny UHK i v některé soboty pro studenty v konzultativní formě studia
  6. Komplexně inovovat WWW školy, zprovoznit vyhledávání na WWW školy
  7. Zvážit další možnost kopírování prostřednictvím kopírky na chodbě a s využitím ISIC karty (viz. knihovna)
  8. Rozšířit pokrytí prostoru budovy prostřednictvím WIFI, povolit možnost registrace vlastních karet
  9. Zvážit možnosti instalace Linuxu (dual-boot) na některé menší učebně
  10. Pro obor SM zajistit a dát do rozvrhu na 2h týdně tělocvičnu, kde by bylo možné trénovat gymnastiku
  11. Výuku AJ a NJ alespoň částečně přizpůsobit potřebám jednotlivých oborů (odborná terminologie)
  12. Zvážit možnost vyrovnávacího kurzu NJ pro studenty oboru FM (začátečníci musí rychle dohnat 6 lekcí, nekoresponduje to s informací podávanou na dnu otevřených dveří)
  13. Zvážit možnosti rozšíření nabídky volitelných jazyků (italština, chorvatština) – eventuelně nabídnout placené kurzy (španělština s rodilým mluvčím)
  14. AITE – užitečný předmět, ale nešťastně organizované (vstupní testy), zvážit jiný způsob organizace předmětu (umožnění „výstupního testu“)

Problémy řešitelné v horizontu jednoho roku
  1. Integrovat systémy ISIT a iExam
  2. Po dokončení nové verze iExamu přejít povinně na systém registrace na cvičení a zkoušky přes tento systém a zrušení papírových formulářů na nástěnkách.
  3. Zvážit možnosti podpory špičkových sportovců FIM – současně i možnost zviditelnění FIM
  4. Soutěž o nejlepší studentskou práci/organizaci sportovní či kulturní akce
  5. Sportovní den – sportovci organizují sportovní hry pro FIM/Univerzitu
  6. Zvážit „přísnost“ přijímací zkoušky v části pohybových dovedností
  7. Komplexně posoudit koncepci a náplň hardwarově orientovaných předmětů (ARCHP, PSITE, OPOS), zvážit možnosti vytvoření hardwarové laboratoře
  8. Vytvořit základní manuál studenta FIM UHK

Problémy řešitelné v delším časovém horizontu
  1. Přemístit veškeré aktivity do nové budovy FIM UHK
  2. Řešit problémy s parkováním (s novou budovou FIM)
  3. Zabývat se otázkou možností stravování studentů
  4. Vyřešit problém špinavých a špatně větraných učeben
  5. Usilovat o zřetelnou vědeckou profilaci jednotlivých kateder či týmů
  6. Zvážit jiné možnosti plateb studentů – pošta je daleko, poplatky relativně vysoké
  7. Při plánování dalších úprav ISITu zvážit proveditelnost personalizace a eventuálně i možnosti individuálního rozhodnutí nechat se informovat (např. o odpadající výuce, o významných akcích atd.) na zadané mailové adrese

Josef Hynek
děkan Fakulty informatiky a managementu UHK


 
redakční rada: Ing. Věra Palánová, doc. Ing. Václav Janeček, CSc.
© 2005 Fakulta informatiky a managementu