Telegraf - elektronický časopis Fakulty informatiky a managementu UHK

Telegraf

čtrnáctideník ze života Fakulty informatiky a managementu
číslo 3/2005, vyšlo 01.03.2005

ISIT v novém grafickém řešení

Informační systém Fakulty informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové označovaný pod zkratkou ISIT se představuje v novém grafickém řešení.

Nová verze by měla přinést kromě změny vzhledu i zpřehlednění menu úloh a větší využití pracovní plochy v celé šíři obrazovky. Výběrová kritéria se v nové verzi ISITu vztahují k úloze, nikoliv k jedné akci úlohy. Pro uživatele to znamená zjednodušení práce s vybranou množinou dat. Není třeba opakovat zadání výběrového kritéria před každou akcí úlohy, jak tomu bylo ve „starém“ ISITu. ISIT pro studenty a učitele byl spojen do jedné aplikace.
Vraťme se do historie ISITu. ISIT je v provozu od školního roku 1997/8. Jeho vývoj začal koncem roku 1996 na technologiích a platformách dostupných v době vzniku. Byl vytvořen technologií jazyka HTML pro tvorbu webových stránek a programovacím jazykem JavaScript. Aplikace běžela na www serveru Netscape Enterprise Server pod operačním systémem Windows NT. Data byla uložena v databázi Informix.
Do roku 2002 byl ISIT doplňován na stávajících technologiích o moduly, jejichž vznik byl dán změnami zákona. Například platby studentů za studium nebo nutnost předání dat do centrální „Sdružené informace matrik studentů“ (SIMS).
Výraznějších změn se ISIT dočkal po sedmi letech své existence na konci roku 2002. V té době byly k dispozici nové technologie a systémová zabezpečení, která umožňují lépe zajistit stabilitu systému pro vzrůstající počet uživatelů. Nejprve byl ISIT převeden na novou platformu. Data byla převedena do databáze Microsoft SQL Server 2000. Provoz zajišťuje Internet Information Server (IIS) pod operačním systémem Microsoft Windows 2000 Server.
Po přechodu na novou platformu začalo přepracování již existujících úloh a vytváření nových. Nejprve byly nastaveny a přepracovány klíčové údaje podle nových předpisů a požadavků.
  • Bylo nutné přizpůsobit struktury číselníků ISIT struktuře číselníků SIMS a zajistit automatické zpracování změn dat v číselnících ISITu vyvolaných SIMSem.
  • Podle nových předpisů se změnil klíčový údaj evidence studií. Studenti mohli vnímat tuto změnu v podobě jim přiděleného čísla studia.
  • Byl změněn i klíčový údaj evidovaných předmětů. Dříve bylo při kvalitativních změnách předmětu nutno vytvořit novou zkratku předmětu, což činilo potíže při vyhodnocování celého studia. Byly zavedeny verze předmětu, tj. možnost při zachování jednoznačného zkratky předmětu uvést různé kvalitativní vlastnosti předmětů.
  • Pro potřeby vyhodnocení studia byl zaveden přehled povinných předmětů pro uzavření studia. Studenti si sami mohou vyhodnotit, které povinné předměty jim chybí pro uzavření studia. Tato úprava byla spojena s dopracováním celého modulu Státnice tak, aby bylo možné přejít na nový způsob státnic od května 2005 při zachování možnosti vyhodnocovat státnice podle pravidel před květnem 2005.
  • Následovalo spojení dalších částí informačních systémů využívaných na FIM s ISITem.
  • Aplikace iExam byla nahrazena novým modulem Události. Modul Události umožňuje vypsat termíny předem definovaných akcí a přihlásit se na ně. Tato činnost je usměrňována právy uživatele k jednotlivým akcím a logickými kontrolami možných vlastníků termínů a přihlášení.
  • Do ISITu byly integrovány funkční úlohy informačního systému FISu. Tyto úlohy využívají převážně pracovníci Útvaru informačních systémů a Institutu dalšího vzdělávání.
  • Integrace aplikace MiniHelpDesk, pro zadávání požadavků na UIS. MHD se stal modulem ISITu, který mohou využívat všichni uživatelé.
  • Aplikace Pohovory, která řeší přijímací řízení uchazečů, byla zahrnuta do celkového IS.
  • Sjednocením systému vzniká prostor pro jednotnou grafiku a jednotné využití datové základny.
  • Byla vytvořena vazba z aplikace Pohovory u úloh, které zpracovávají přijatou a odeslanou korespondenci, na program Athéna, která zajišťuje elektronické zpracování spisové služby na UHK.
  • Sběr přihlášek do aplikace Pohovory byl přepracován podle nových požadavků Ústavu pro informace ve vzdělávání (UIV). Přepracován výstup dat pro UIV.
  • Další fáze vývoje ISITu byla směřována na změnu řešení přístupových práv odpovídajících nové platformě, na níž je systém ISIT provozován, na změnu grafiky a na automatickou správu kont uživatelů sítě UHK.
  • Přidělování práv k jednotlivým úlohám umožní v nové grafice zpřístupnit uživateli v menu odkazy jen na úlohy, ke kterým má přidělené právo.
  • Byla navržena a vypracována nová grafika ISITu, kterou nyní dáváme uživatelům ISITU k dispozici
  • Další vývoj ISITu pro nejbližší období se opět musí především podřídit nové legislativě.
  • Je nutné připravit tisk Dodatku diplomu, který budou absolventi dostávat spolu s diplomem.
  • Je nutné připravit ISIT na vyplácení „Ubytovacího stipendia“, které bude studentům vypláceno podle přijatých kritérií od příštího školního roku.
  • Do konce pololetí bude dopracována automatická správa kont. Tuto úlohu především uvítají pracovníci UIS.


  • administrátor ISITu


     
    redakční rada: Ing. Věra Palánová, doc. Ing. Václav Janeček, CSc.
    © 2005 Fakulta informatiky a managementu