Telegraf - elektronický časopis Fakulty informatiky a managementu UHK

Telegraf

čtrnáctideník ze života Fakulty informatiky a managementu
číslo 5/2003, vyšlo 01.04.2003

Cesta na nádherný ostrov II.

Na přelomu února a března se uskutečnila pracovní cesta rektorky Univerzity Hradec Králové docentky Jaroslavy Mikulecké a děkana fakulty informatiky a managementu docenta Josefa Hynka na Tchaj-wan.



Vzdělávání
Čínská republika investuje do vzdělávání velké množství prostředků, což se projevuje i navenek v nádherných školských areálech a to na všech stupních škol.
Univerzitní campusy, které jsme měli možnost navštívit, často na první pohled svojí výstavností, rozlehlými parky a celkovou úpravou připomínají spíše rekreační komplexy. I základní škola, kde jsme vyzvedávali dceru našeho průvodce, měla vlastní atletický ovál, basebalové hřiště, několik tenisových kurtů a hřišť na košíkovou. Když jsem skládal poklony paní ředitelce a řekl, že učitelům i žákům se na její škole musí líbit, odpověděla mi prostou větou: „Miluji svoji práci“.
Příjemné pracovní prostředí a velmi dobré platové podmínky ve školství jsou hlavními důvody proč drtivá většina absolventů učitelského studia nastupuje do škol a o jiné profesní kariéře ani neuvažuje.


Studenti
Tchajwanci obecně kladou veliký důraz na studium a absolvování té správné vysoké školy je zárukou úspěšné kariéry. Co nejlepší a nejvyšší vzdělání potomků je jasnou prioritou téměř všech rodičů a studenti všech typů škol pracují mnohem více, než je obvyklé v našich podmínkách.
Jen pro srovnání - žáci základní školy brzy ráno začínají ve škole samostudiem, „povinné“ školní hodiny končí okolo čtvrté odpoledne a následuje doučování, které je chápáno jako nezbytný doplněk školní výuky. Když kolem osmé večer žáci končí, je třeba ještě zvládnout spoustu domácích úkolů a před půlnocí rychle spát, protože zítra je zase škola. Co by tomu řekly naše děti?
Pro žáky i studenty je učitel nezpochybnitelnou autoritou, což je na jedné straně příjemné, ale důsledkem tohoto vztahu je stav, kdy studenti nekladou otázky učiteli (a ani sami sobě) a látku se mnohdy učí nazpaměť. Zřejmě už ve škole se také rozvíjí všude důsledně uplatňovaná úcta k nadřízeným, která může našinci někdy připadat až zbytečně přehnaná.


Dokončení příště

děkan FIM UHK
doc. RNDr. Josef Hynek, MBA, Ph.D.


 
redakční rada: Ing. Věra Palánová, doc. Ing. Václav Janeček, CSc.
© 2005 Fakulta informatiky a managementu