Telegraf - elektronický časopis Fakulty informatiky a managementu UHK

Telegraf

čtrnáctideník ze života Fakulty informatiky a managementu
číslo 3/2007, vyšlo 16.03.2007

Jak dál s interuniverzitním studiem ?

Již třetím rokem spolupracují Fakulta informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové (UHK), Západočeská univerzita v Plzni (ZČU) a Fakulta managementu  a ekonomiky Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (UTB) na projektu RIUS (Rozběh interuniverzitního studia v síti vybraných univerzit v České republice - CZ.04.1.03./3.2.15.1/0067).  

Hlavním cílem projektu financovaném z opatření 3.2 Evropského sociálního fondu je vytvoření základů sítě univerzit v České republice spolupracujících v rámci interuniverzitního studia. Vzniklý virtuální interuniverzitní prostor umožňuje studentům studovat eLearnigovou formou předměty nabízené jednotlivými partnerskými pracovišti. 

Formování sítě

Po několika předcházejících jednáních byly v lednu 2005 na společné schůzce zástupců všech tří partnerů formulovány základní požadavky vzájemné nabídky předmětů a studentů jakožto součást spolupráce v oblasti realizace vzdělávací činnosti. Základní možnosti vzájemné spolupráce, které se diskutovaly, lze kategorizovat do následujících typů:

  • výměny studentů na bázi platformy podobné programu Socrates Erasmus,
  • systém vzájemné nabídky placených kurzů celoživotního vzdělávání,
  • interuniverzitní studium na bázi volitelných předmětů.

Přitom byly konkretizovány následující požadavky:

Graf 1 – Požadavky kladené na systém interuniverzitního studia

Výsledkem jednání byla dohoda na variantě interuniverzitního studia na bázi volitelných předmětů.

Partneři se zároveň shodli, že mezi klíčové cíle interuniverzitního studia paří:·       

  • Zvýšení kvality a atraktivity studijních oborů a předmětů nabízených na jednotlivých univerzitách a vysokých školách sdílením studijních předmětů garantovaných předními odborníky v oboru a rozšířením nabídky studijních předmětů na jednotlivých univerzitách s redukcí počtu vzdělávacích akcí s nižší kvalitou        
  • Zvýšení hospodárnosti prostředků vynaložených do realizace kombinované a distanční formy studia využívající nástroje a metody eLearningu  díky sdílení  a redukci tvorby podobných elektronických vzdělávacích opor  a navýšení počtu studentů jednotlivých univerzit na vzdělávacích akcích v kombinované a distanční formě

Systém interuniverzitního studia v ČR

Vlastní interuniverzitní studium se mezi Západočeskou univerzitou v Plzni, Univerzitou Hradec Králové a Univerzitou Tomáše Bati rozběhlo v akademickém roce 2005/06.Studium předmětů probíhá distanční formou vyjma zahajovacích, synchronizačních a evaluačních tutoriálů.

Studenti se na začátku semestru setkají osobně s vyučujícím z partnerské instituce, která daný předmět pro studenty otevřela. Na tomto tutoriálu se seznámí s cíly a strukturou předmětu, způsobem komunikace s vyučujícím, nároky na úspěšné absolvování předmětu, získají přístup do eLearningového kurzu (tzv. e-předmětu), ve kterém mají na internetu k dispozici většinu studijních materiálů, zadání úkolů, cvičení, autotesty, evaluační testy, diskusní fóra pro vzájemnou komunikaci apod. Zahajovací tutoriál odstartuje studium, které se dále odehrává distančně na internetu.

V rámci semestru má vyučující možnost uskutečnit minimálně jeden synchronizační tutoriál. Cílem tohoto tutoriálu je především synchronizovat informace o postupu studia v kurzu a osobně vyřešit případné problémy a nedostatky v obsahu i formě studia. Synchronizační tutoriály mohou proběhnout několikrát do semestru podle potřeb studentů a vyučujícího. Posledním typem tutoriálu je evaluační tutoriál. Jeho náplní je především hodnocení výsledků studia jednotlivých studentů, a to formou předepsanou sylaby jednotlivých předmětů (zápočet, zkouška). Na tomto tutoriálu proběhne také studentské hodnocení realizace celého předmětu. Výsledky studia jsou studentům započítávány do osobních studijních plánů, a to včetně započtení kreditů. Jednotlivé tutoriály mohou probíhat prezenčně i za pomoci videokonference.

 

Interuniverzitní studium v roce 2005/06

V průběhu zimního semestru měli studenti možnost studovat 17 e-předmětů nabízených partnerskými institucemi a v letním semestru se tento počet ještě zvýšil na 25 e-předmětů.

Graf 2 - Celkové počty exportovaných a importovaných e-předmětů v akademickém roce 2005/06

V prvním sloupci grafu je vždy zachycen počet exportovaných předmětů - tedy předmětů, které instituce zajišťovala pro studenty ostatních partnerů – a v druhém sloupci je počet importovaných předmětů, o které byla rozšířena nabídka mateřské instituce studentů.Celkem se virtuálních mobilit v akademickém roce 2005/06 zúčastnilo více než 560 studentů.

 

Graf 3 - Celkové počty exportovaných a importovaných e-studentů v akademickém roce 2005/06

 

Akademický rok 2006/07 a výhled do budoucna

Jen v zimním semestru akademického roku 2006/07 se do 23 vyučovaných e-předmětů registrovalo více než 400 studentů jednotlivých univerzit.

Od následujícího roku  je plánováno rozšíření sítě interuniverzitního studia o další univerzity, které se stanou rovnoprávnými partnery sítě. Proto 5.března 2007 proběhl na Univerzitě Hradec Králové workshop věnovaný problematice interuniverzitního studia a rozšíření sítě. Osloveny byly univerzity, které se problematice e-learningu aktivně věnují.

 
 
 
Setkání se zúčastnili zástupci Masarykovy univerzity v Brně (Ekonomicko-správní fakulta), Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně (Provozně ekonomická fakulta), Technické univerzity v Liberci (Hospodářská fakulta, Centrum dalšího vzdělávání), Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem (Pedagogická fakulta), Univerzity Palackého v Olomouci (Filosofická fakulta), Univerzity Pardubice (Fakulta ekonomicko-správní), VŠB-TU Ostrava (Ekonomická fakulta), Univerzity Karlovy v Praze,  Západočeské univerzity v Plzni a ze Slovenska Univerzity Konstantina Filozofa v Nitre (Fakulta prírodných vied).

Všichni účastníci setkání projevili za své pracoviště zájem o připojení k stávající síti interuniverzitního studia. V rámci setkání bylo diskutováno i vytvoření zastřešující  Asociace interuniverzitního studia.

Petra Poulová, Jan Hán, Bedřich Zimola

 
 

 

Článek byl zobrazen 2282x.


 
redakční rada: Ing. Věra Palánová, doc. Ing. Václav Janeček, CSc.
© 2005 Fakulta informatiky a managementu