Telegraf - elektronický časopis Fakulty informatiky a managementu UHK

Telegraf

čtrnáctideník ze života Fakulty informatiky a managementu
číslo 5/2007, vyšlo 16.04.2007

HOMO ERASMUS

Portugalská Braganca je již dlouhodobě na seznamu destinací, kam se vydávají naši studenti díky programu Erasmus. Tento program ale pamatuje i na učitele, a tak jsem se letos dostal do Portugalska i já.

Povinnosti na partnerské škole IPB jsem měl rozloženy na začátek a konec týdne. Již před odjezdem domluvil se studentem Romanem, že podnikneme lezecký výlet do nedaleké oblasti Serra de Passos.

Roman nezklamal a přibalil si na studijní pobyt sedák a lezačky. Jakmile jsem dorazil do Bragancy, hlásil, že na výlet se k nám připojí i pár dalších "Erasmáků". Plány odjet busem nám ještě hatí Portugalec Kuba, který nabídl odvoz autem, a tak se vtěsnáváme ještě s Evou, studentkou UHK oboru výtvarná výchova a Polkou Marzenou, která studuje tělocvik, do jeho malého auta. V Mirandele, která je vzdálena asi 60 km od Bragancy se k nám připojují ještě další "Erasmáci" z místní pobočky IPB, studenti FIM Michal, Petr, Olina a Bára.

Vysedáme ve vesničce Passos a vydáváme se s velkými batohy a zásobami vody přímo směrem k vrcholu velikého kopce, kde jsou již vidět skály. Cesta se mění v pěšinu a ta se ztrácí v hustém porostu keřů a pichlavých ostružin a jiných trnitých rostlin. Prodíráme se dost obtížně ke skalám a vyhlížíme první lezecké cesty. Shazujeme batohy a hned začínáme lézt. Hornina je kvarcit, cesty dobře odjištěny fixním jištěním. Vždy vyvedu cestu a další již leze s horním jištěním. Ostatní odpočívají, fotí, nebo jdou na průzkum okolí. Do večera stíháme vylézt tři cesty. Se západem slunce začíná pořádně foukat a ochlazuje se k bodu mrazu. Rozděláváme oheň v jeskyni, opékáme salám a pečeme brambory ve žhavých uhlících. Všichni jsme unavení, ale o to víc nám chutná. Napadá nás myšlenka, že si žijeme v jeskyni podobně jako naši předchůdci a pojmenováváme naši skupinu HOMO ERASMUS.

Cesta ke skalámHomo ErasmusPohled do kraje

Kvarcitové balvanySerra de PassosLezení

Roman s Petrem v akciPetr na hraněVečeře

Noc trávíme někteří pod širákem, jiní ve stanu. Ráno se již ohříváme na sluníčku a pokračujeme v lezení. Užíváme si v dalších pěti cestách a na večer se vydáváme zpět do Mirandely a následně Bragancy.

Všichni studenti ocenili povedenou POHA (pohybovou aktivitu) a myslím, že se nasměrovali k dalším formám poznávání nádherného Portugalska.

David Chaloupský
Katedra rekreologie a cestovního ruchu

Článek byl zobrazen 2144x.

redakční rada: Ing. Věra Palánová, doc. Ing. Václav Janeček, CSc.