Telegraf - elektronický časopis Fakulty informatiky a managementu UHK

Telegraf

čtrnáctideník ze života Fakulty informatiky a managementu
číslo 12/2007, vyšlo 16.11.2007

Japonské podnikatelské aktivity v České republice

V úterý 13. listopadu navštívil fakultu informatiky a managementu ředitel společnosti Monodzukuri  Ltd. pan Kazutami Ando. Rodák z Tokia a absolvent jokohamské Keio University během své profesionální kariéry pracoval na manažerských pozicích několika významných japonských firem.

Více než 15 let své profesionální kariéry strávil zastupováním velkých japonských společností v Evropě a má tedy velmi bohaté zkušenosti s pronikáním japonského kapitálu na „starý“ kontinent.

Pan Ando začal svoji přednášku historickým pohledem na příchod japonských investic do Evropy, přičemž tento proces byl zahájen až díky vstřícnému postoji vlády Margaret Thatcherové ve Velké Británii a tato země má z pohledu japonských aktivit v Evropě dodnes nejdůležitější význam. První japonské investice do ČR přišly až v roce 1997 a dnes již u nás vyrábí své produkty více než šedesát japonských společností. Tato skutečnost nás z hlediska Evropy řadí na čtvrté místo za Velkou Británii, Německo a Francii. Jelikož Japonci si velmi cení české kreativity, dobrého vzdělání našich lidí a kvalitně odvedené práce, předpokládá se, že do České republiky přijdou i další investoři z japonských ostrovů. Jak ovšem pan Ando uvedl, proti tomuto trendu působí rychlé zhodnocování naší měny, rostoucí inflace a zejména prohlubující se nedostatek pracovních sil.

Neméně zajímavými částmi přednášky pana Ando byly popisované rozdíly mezi chováním Čechů a Japonců. Stejně jako nám může připadat těžko pochopitelné ocenění klíčového pracovníka formou pozvání na soukromou večeři do domácnosti ředitele podniku, Japonci těžko chápou například nízkou loajalitu českých manažerů, kteří po finančně náročném zaškolení už po několika letech práce pro firmu i za mírně vyšší plat odejdou ke konkurenci.

Velmi zajímavá přednáška vzácného japonského hosta všem přítomným umožnila nahlédnout do strategie japonských investic v zahraničí obecně, ale současně přispěla i k lepšímu vzájemnému chápání kulturních odlišností obou zemí.

Josef Hynek

 

 

 

Článek byl zobrazen 2260x.


 
redakční rada: Ing. Věra Palánová, doc. Ing. Václav Janeček, CSc.
© 2005 Fakulta informatiky a managementu