Klíčové aktivity

1. Inovace předmětů doktorského studia

 

Popis klíčové aktivity

 

Cílem této aktivity je komplexně inovovat doktorský studijní program "Systémové inženýrství a informatika" realizovaný ve spolupráci tří VŠ: FIM UHK, EF TUL, FES UPa. Inovace je jednorázovou činností a bude realizována v prvním roce trvání projektu. Odpovídajícím způsobem bude upravena i metodika výuky, aby reflektovala mj. i začlenění multimediální podpory výuky v KA 02. Tato aktivita je rozdělena do dvou fází (A a B).

Fázi A realizuje tříčlenný tým složený z odborných koordinátorů zastupujících všechny participující VŠ. Cílem první fáze je časově a obsahově rozvrhnout inovace jednotlivých předmětů doktorského studia. Pro tuto aktivitu se předpokládá časové rozpětí prvních tří měsíců od dokončení vytvoření multimediální podpory výuky v KA02. Výstupem bude dokument "Plán inovací doktorského studijního programu Systémové inženýrství a informatika". Předpokládá se inovace celkem patnácti předmětů, kterou dle stanoveného harmonogramu provedou garanti těchto předmětů. Metodicky bude využití výstupu KA02 (vytvoření multimediální podpory výuky) začleněno do inovačních plánů pro tyto předměty.

Ve fázi B budou jednotlivými garanty předmětů realizovány inovace v souladu s požadavky a harmonogramem vytvořenými ve fázi A této klíčové aktivity. Pro implementaci změn se počítá s časovým obdobím devíti měsíců po dokončení první fáze. Realizované změny budou obhájeny v oponentním řízení před oborovou radou doktorského studia a touto radou schváleny k zařazení do studijního plánu.

 

Výstup klíčové aktivity

 

Výstupem fáze A této klíčové aktivity je dokument "Plán inovací doktorského studijního programu Systémové inženýrství a informatika" obsahující tyto informace:

-          složení koordinačního týmu (odborní koordinátoři za UHK, TUL, UPa)

-          popis aktuálního stavu doktorského studia

-          navržení a zdůvodnění změn v jednotlivých předmětech doktorského studia

-          stanovení harmonogramu a odpovědných osob (garantů předmětů) pro provedení změn

-          termín závěrečného vyhodnocení inovací doktorského studia před oborovou radou.

-          specifikace struktury závěrečné zprávy o inovaci předmětu.   

Ve fázi B bude provedena jednotlivými garanty inovace těchto předmětů doktorského studijního programu:

 

Inovované povinné předměty:

1. Informační a znalostní systémy

2. Obecná teorie systémů

3. Statistické a matematické metody v řízení

4. Vybrané otázky ekonomické teorie

 

Inovované volitelné předměty:

5. Decentralizované a multiagentní systémy

6. Expertní systémy

7. Kapitoly z teoretické informatiky

8. Teorie distribuovaných databázových systémů

9. Teorie zabezpečení informací a dat

10. Umělá a výpočetní inteligence

11. Vybrané problémy managementu znalostí

12. Vybrané problémy řízení soudobé veřejné správy

13. Vybrané statě z marketingu

14. Vybrané statě z informačních systémů

15. Projektové řízení zavádění a inovací IS

 

2. Posílení multimediální podpory pro výuku

 

Popis klíčové aktivity

 

Cílem této aktivity je zmírnit dopad výuky v geograficky rozdílných lokalitách, zvýšení efektivity vzdělávacího procesu a zároveň využít moderních technologií pro výuku, organizaci workshopů, letních škol, školení či přednášky expertů z praxe. V současné době je společný doktorský studijní program Systémové inženýrství a informatika realizován ve třech různých oblastech ČR - Královéhradeckém, Libereckém a Pardubickém kraji.

Na fakultách neexistuje společná infrastruktura, která by umožnila spolupráci studentů, pedagogů, rady doktorského studijního programu či vedení fakult. Určité činnosti, jako například konzultační činnosti docentů a profesorů, organizace workshopů či společná výuka v rámci různých lokalit jsou tímto zásadně ovlivněny, některé aktivity z tohoto důvodu neprobíhají vůbec.

Vzhledem k různorodosti systémů, infrastruktury či SW výbavy je vhodné využít konferenční systém na bázi internetu, respektive webových technologií, které jsou de facto standardizačním článek umožňujícím spojit jednotlivé fakulty, pracovníky a studenty.

Přednášky expertů, pedagogů a další zajímavé aktivity je možné v současné zaznamenat v digitální formě na všech fakultách skrze různé systémy. Není však možné tento obsah nějakým efektivním způsobem distribuovat a sdílet skrze moderní technologie, jako například webové stránky. Vytvořením video-konferenčního systému, by bylo možné zaznamenávat a distribuovat různé aktivity a tím pádem zvýšit efektivitu vzdělávacího procesu v rámci doktorského studijního programu. Součástí aktivity je i proškolení vybraných akademických pracovníků v obsluze a využívání tohoto technického řešení (5 osob UHK, 3 osoby UPa, 2 osoby TUL).

 

Výstup klíčové aktivity

 

Bude vytvořen multimediální portál, využívaný v současné době na více vysokých školách v České republice, s dostatečnou kapacitou a napojením do sítě internet, který umožní sdílení, publikování a správu multimedialního obsahu skrze webové technologie. Vznikne tak ználostní báze přednášek, workshopů, záznamů z letních škol, konferencí a dalších odborných aktivit, které bude možné vícenásobně využít.

Dojde ke zmírnění negativního dopadu při realizaci doktorského studijního programu v rozdílných lokalitách. Inovace předmětů počítá s využitím moderních technologií pro podporu doktorského studia, využitím multimediálního systému a následnou integraci do e-learningových portálů.

 

3. - 5. Podpora vědeckých a publikačních aktivit doktorandů

 

Popis klíčové aktivity

 

V současné době je výrazně zvyšován tlak na zkvalitňování a rozšiřování publikačních aktivit VŠ. Je záměrem MŠMT navázat postupně větší množství prostředků přidělovaných VŠ v ČR na jejich kvalitativní ukazatele a tím potažmo i na jejich publikační výkonnost. Zlepšení publikačních dovedností doktorandů je v tomto směru otázkou dlouhodobého udržení kvalitního studijního i vědeckého prostředí a konkurenceschopnosti VŠ. Existuje několik oblastí, jejichž zlepšením bude komplexně zkvalitněna publikační činnost doktorandů, a ty tvoří dílčí cíle této klíčové aktivity.

Cílem této aktivity je podpořit možnost publikování poskytnutím prostředků doktorandům pro účast na konferencích (1 domácí a 1 zahraniční konference ročně). Zodpovědný člen týmu: Koordinátor odborné činnosti UHK. Zlepšením přístupu k aktuálním vědeckým poznatkům bude podpořena odborná práce doktorandů a to především: 

-          poskytnutím prostředků pro nákup literatury (v tištěné i elektronické podobě) a

-          předplacením přístupu do elektronických databází Springer a Elsevier po dobu trvání projektu.

Technická vybavenost doktorandů je v současné době nedostačující. Nákupem notebooků, stolních PC, flashdisků a čteček elektronických knih bude zlepšeno pracovní prostředí doktorandů. Nákup tohoto technického vybavení proběhne pouze jednou a to v prvním roce projektu.  Vědecká práce často vyžaduje použití specializovaného SW. Budou poskytnuty prostředky pro nákup SW vybavení počítačů (1 SW produkt ročně).

 

Výstup klíčové aktivity

 

-          Pořízení literatury (digitální i tištěné) dle požadavků doktorandů, a to v počtu 3 ks tištěné a 2 ks elektronické literatury na doktoranda ročně. Prostředky budou rozděleny formou interní soutěže, kde studenti předloží své návrhy na pořízení literatury. 

-          Zajištění přístupu do elektronických databází Springer a Elsevier. Představují potřebný zdroj aktuálních vědeckých výsledků, což povede ke zkvalitnění publikací a vědeckého bádání. Tato část je důležitým předpokladem pro zkvalitnění publikačních výstupů, protože umožní reflektovat poslední vývoj v odpovídajících vědních oborech.

-          Zlepšení technické vybavenosti doktorandů tak, aby odpovídala aktuálním nárokům na mobilitu a kvalitu pracovního prostředí (tj. pořízení odpovídajících HW a SW prostředků), protože v současné době není technická vybavenost doktorandů zcela dostačující. Nákup proběhne pouze jednou, a to v prvním roce trvání projektu.

 

Budou nakoupeny:

-          stolní PC

-          notebooky

-          flashdisky

-          čtečky elektronických knih

-          Poskytnutí prostředků pro rozvoj publikační činnosti doktorandů, která bude podpořena prostředky určenými pro zajištění jejich účasti na domácích i zahraničních konferencích, přičemž budou upřednostňovány kvalitativně lepší výstupy. Předpokládá se jedna účast ročně na domácí konferenci (ubytování 2 noci, diety 3 dny) a jedna účast ročně na zahraniční konferenci (ubytování 4 noci, diety 5 dní).

 

6. - 8. Školení doktorandů 

 

Popis klíčové aktivity

 

Aktivita je zaměřena na další vzdělávání doktorandů nad rámec výuky. Prostředky budou alokovány formou vnitřní soutěže, v níž bude rozhodováno na základě písemných přihlášek se stručným zdůvodněním požadavku na školení. Cílem je umožnit doktorandům rozvíjet své odborné znalosti, které souvisejí s jejich náplní práce, jakožto vědeckých pracovníků, tedy především v oblastech:

-          projektového řízení

-          psaní návrhů projektů (pro různé typy výzev)

-          prezentační dovednosti

-          publikační dovednosti (práce s odborným textem v cizím jazyce, typografie a úprava dokumentů, etické zásady při psaní odborných textů, aj.)

-          obsluha SW produktů (především specializované odborné programy jako Matlab, Maple, atd.)

-          ICT technologie (databáze, vývoj SW, analýza a projektování SW, apod.)

-          jazykové znalosti (především mezinárodní certifikace a zkoušky z angličtiny)

Cílem je především provázat teoretické znalosti, které doktorand získává v průběhu studia, s praktickými dovednostmi, které při odborné práci potřebuje, a zlepšit tak jeho uplatnitelnost ve vědeckých projektech apod. Toto směřování je v souladu s trendy vytváření znalostní ekonomiky. Součástí této aktivity bude i povinná zpětná vazba od studentů po dokončení školení. To umožní zlepšit výběr školení na taková, se kterými byla vyjádřena spokojenost, a které měly dostatečnou odbornou a vzdělávací úroveň. Současně to pomůže objektivizovat dopad této klíčové aktivity na cílovou skupinu.

 

Výstup klíčové aktivity

Cílem je umožnit doktorandům prohloubení znalostí v oblastech odpovídajících požadavkům na budoucí vědecko-výzkumné pracovníky (viz podrobný popis realizace této klíčové aktivity). Budou poskytnuty prostředky na účast na školeních (a to i včetně cestovného, ubytování a diet) v rozsahu jednoho školení ročně na osobu. Absolvování školení/kurzu bude vždy prokazatelně doloženo potvrzením o účasti, certifikátem nebo osvědčením v závislosti na druhu školení/kurzu.

Součástí výstupu bude i povinné vyplnění dotazníku týkajícího se školení studentem, který se školení zúčastnil. Tím se docílí získání zpětné vazby od členů cílové skupiny, což umožní zefektivnit směrování dalších možných aktivit v tomto směru.

 

9. Podpora konference IMEA 
(Informatika, Management, Ekonomie, Administrativa)

 

Popis klíčové aktivity

 

Všechny tři partnerské univerzity (UHK, TUL, UPa) se každoročně podílejí na organizaci konference IMEA, která je určena primárně studentům doktorského studia. Tematicky se dotýká oblastí informatiky, managementu, ekonomie a veřejné správy. Cílem této aktivity je rozšířit stávající podobu konference o účast zvaných renomovaných odborníků (2 osoby ročně) a vydání monografické publikace v angličtině na základě vybraných příspěvků z konference pro každý rok konání po dobu trvání projektu. Publikace bude mít charakter odborné knihy. Tyto aktivity v současné době v rámci konference realizovány nejsou. Účast zvaných odborníků podpoří zájem o konferenci nejen mezi studenty, ale i mezi akademickými pracovníky a odbornou veřejností. Monografická publikace bude vydána u zahraničního nakladatelství a jejím smyslem je zkvalitnit výstupy konference a podpořit tak snahu o začlenění výstupů konference do hodnotícího systému RIV a zajistit tak dlouhodobou udržitelnost a kvalitu konference i po skončení tohoto projektu. Za tímto účelem bude také bude pořádání konference IMEA propojeno s výukou a stane se její integrální součástí.

 

Výstup klíčové aktivity

 

Konference IMEA je určena studentům doktorského studia, proto tato aktivita podpoří cílovou skupinu cca 73 osob (všech doktorandů).

 

Výstupem klíčové aktivity bude:

 

-          účast zahraničních či domácích renomovaných odborníků na konferenci, kteří odprezentují hlavní přednášky (keynote speech). Bude doloženo fotodokumentací a seznamem účastníků konference.

-          vydání odborné publikace v angličtině. Obsah publikace bude tvořen vybranými příspěvky účastníků konference rozšířenými do podoby jednotlivých kapitol. V rámci publikace bude podpořena skupina autorů a to nejméně 15 osob (jednotlivé kapitoly, kterých je plánováno celkem 15, mohou mít i více než jednoho autora, tím se počet podrpořených osob může zvýšit).

 

 

asflogo