Na zvanou přednášku přijal pozvání Václav Novák, úspěšný krizový manažer, který stál mimo jiné za záchranou Vítkovic.

Kdo na přednášku zavítal, jistě nemohl litovat, neboť přednáška byla velmi přínosná a úspěšná. Dokonce mezi posluchači byl i student zaměstnaný v jeho firmě Technistone Hradec králové.

V životě udělal 3 skvělá rozhodnutí: Emigroval, vystudoval business, vrátil se do ČR.

Odhodlání, cílevědomost a touha po dobrodružství ho doprovázeli celým mládím. Důkazem toho, že je to milovník dobrodružství bylo, že se přihlásil jako dobrovolník do Afghánistánu. (Cílem bylo naučit se anglicky, v Afghánistánu ale nikdy nebyl). Poté žil dva roky v indiánské rezervaci, kde učil tamní žáky derivovat a integrovat.

Po úspěchu na vysoké škole v Coloradu se naučil první životní moudrost „člověk má dělat to, co ho baví“.

Po studiu se vrátil do ČR, kde ho zaujala možnost dělat krizový management. Jeho prvním dílem byla restrukturalizace Stavostroje Nové Město nad Metují. Po analýze trhu zjistil, že čeští inženýři jsou o 80 % levnější než ti němečtí. Strategii založil na vývoji, firmu postavil na kolena a odprodal zahraniční firmě s velkým ziskem.

Výklad se točil kolem jeho tzv. „Magické pětky“, tj. 5 etap konsolidace společnosti:

  1. Zajistěte si CASH. Zisk je sice hezká veličina ale nezná ani jednu firmu, která by jím splatila závazek. Proto chcete-li předejít finančním problémům, nejdůležitějším faktorem úspěchu je hotovost. Pokud máte problém s cashflow, pan Novák má následující recept:
  • Někdo vám může darovat = téměř nemožné
  • Někdo vám může půjčit = jste ve finanční tísni, takže je to málo pravděpodobné
  • Něco musíte odprodat = z hlediska krizového managementu častý lék
  • Někomu nezaplťte = nejlepší z možností 🙂
  1. Zjistite, co jste koupili. Zprůhledněte firmu, porozumějte byznysu. Není nutné rozumět detailům, ale právě v pochopení procesu vytváření hodnoty je klíč.
  2. Eliminujte skluzy. Naplánujte výrobu a plánu se držte.
  3. Reorganizujte lidské zdroje. Lidi jsou dodatečný náklad. Proto vyhoďte zaměstnance, které nepotřebujete. Důležité je říct jim to osobně a do očí!
  4. Energizujte zaměstnance. Nedělejte to na začátku, lidi musí vidět náznaky zlepšení a sami se zapálí pro zlepšení výsledků. S dobrou morálkou zaměstnanců je pravděpodobnost dle jeho odhadů 5x vyšší.

a 5-ti etap rozvoje společnosti:

  1. Vize, mise, strategie
  2. Přechod na procesní řízení
  3. Orientace na tržby a zvýšní marží
  4. Inovace. Záchrana firmy se nikdy inovacemi nezačíná
  5. Akvizice nebo investice

Jaroslava Dittrichová
katedra ekonomie